Natvre’s – Onze plaat voelt aan als een bezoek aan de Helvete kelder

Het Griekse Natvre’s heeft ontegensprekelijk de trofee voor meest extreme band van Griekenland in haar oefenruimte staan. Debuutplaat “Wrath” uit 2016 blies ondergetekende al volledig van zijn sokken en opvolger “Early cvlts“, die weldra via Argento records verschijnt, moet hier niet bepaald voor onder doen. Ik wist zanger/gitarist Foedraan te strikken voor een inkijk in de wereld van zijn band. (JOKKE)

IMG_5461 (1)

Jullie tweede album “Early cvlts” is net uit via Argento Records. Hoe zijn de reacties tot dusver?
De plaat werd op 26 oktober digitaal de wijde wereld ingestuurd, maar de vinylrelease laat spijtig genoeg nog even op zich wachten wegens het algemeen gekend probleem van vertragingen bij de perserij. De eerste week van december zouden ze moeten arriveren. Alvorens de plaat volledig digitaal ter beschikking gesteld werd, gaven we twee songs in  premières vrij via Cvlt Nation en Metal Sucks en de respons hierop was echt geweldig. Twee songs is misschien wat weinig om een algemene conclusie te trekken maar we geloven echt in dit album. Als we de reviews die reeds verschenen mogen geloven, hebben we een killer plaat geschreven. We kijken alvast uit naar de eerstvolgende recensies.

Zijn jullie tevreden over hoe “Early cvlts” is uitgedraaid? Waren er bepaalde zaken die jullie na de release van jullie debuut “Wrath” anders wilden aanpakken?
We zijn extreem tevreden over het resultaat! We gingen erg methodisch te werk en hadden een duidelijke visie over wat wilden bereiken. We behandelen elk album alsof het ons debuut is en geven daardoor steeds de volle 100%. Ik zie geen graten in het schrijven van steeds dezelfde plaat of het analyseren van de elementen die de luisteraar leuk vindt om daarrond een nieuw album te maken. “Early cvlts” is een plaat die zich van begin tot einde laat beluisteren doordat ze een vlekkeloze flow kent en er geen twee dezelfde nummers opstaan. De plaat vraagt 100% focus van de luisteraar, niet zozeer door de complexiteit van de songs want deze zijn vrij rechttoe-rechtaan, maar door de overgang van het ene naar het andere nummer. Deze variatie en de negatieve en meedogenloze energie van de plaat, maken er een waar vagevuur van.

Wat zijn volgens jou de grootste verschillen tussen beide albums?
Ik zie niet zo zeer verschillen en denk eerder aan een natuurlijke evolutie. “Early cvlts” heeft een grootsere sound en klinkt intenser en agressiever. De beangstigende donkere feel van “Wrath” werd behouden maar er kroop meer kwaadheid in de riffs. Ik durf gerust te stellen dat dit een serieuze stap voorwaarts is voor de band. Er zit misschien minder “Noors” gevoel in de gitaarriffs vergeleken met “Wrath“, hoewel de plaat als een bezoek aan de legendarische “Helvete” kelder aanvoelt.

Zowel in de albumtitel als in de bandnaam gebruiken jullie de letter “v” in plaats van “u”? Nu zijn jullie niet de eerste band die dit doen (zo bewezen onder andere Chvrches en Lvcifyre al eerder). Zit hier een bepaalde filosofie achter?
Niet echt. We doen dit meer om de visuele reden ervan en om verwarring met andere bands te vermijden aangezien “nature” een veel voorkomend woord is. De oude Romeinen gebruikten ook de “V” in plaats van “U” en aangezien het meest gebruikte alfabet door de Romeinen ontwikkeld werd, is wat we doen nog niet eens zo gek haha.

Het cover artwork van “Early cvlts” is compleet verschillend van dat van “Wrath“. De hoes van het debuut was immers meer abstract en verwees naar angst en wanhoop, terwijl de tekening van het nieuwe album meer gerelateerd lijkt te zijn aan mythologie. Wie ontwierp de hoes en wat stelt ze voor? Naar welke vroege cultussen verwijzen jullie? 
Je slaat de nagel op de kop. De cover van “Wrath” werd ontworpen door Maxim Taccardi en ik vind dat de figuur van de hoes de muziek perfect reflecteert. Als dit creatuur een stem zou hebben, zou hij klinken als mijn vocalen op de plaat. Voor “Early cvlts” werkten we samen met de erg getalenteerde Italiaanse ontwerper Luca Devinu die een unieke stijl heeft. Het ontwerp lijkt eerder op een gravure en dat was exact waarnaar we op zoek waren. Op de front cover zie je vier wildemannen, die veel voorkomen in tal van Europese culturen, rond een ritueel vuur. Uit de rook rijzen een blind beest en de zon op. Dit is een verwijzing naar een tekstregel uit de song “Night of the sun“: “Before the sun was built, we needed no eyes”.
Met de titel “Early cvlts’” loop ik al jaren in mijn hoofd rond na een bezoek aan een museum in Athene. Er was een tentoonstelling met enkele voorwerpen die 4000 jaar geleden gebruikt werden voor religieuze doeleinden en de titel van de exhibitie was “Early cults“. Ik bleef maar denken dat de mens toen iets of iemand aanbad dat erg belangrijk was om te overleven: de zon, de aarde, de zee, een boom of een dier. Dezer dagen lijkt dit misschien iets dom om te doen maar is dat wel zo? De mensheid zit in een negatieve spiraal waarbij onnodige materialistische zaken geconsumeerd worden, we elkaars kop inslaan zonder reden, enzovoort. Eigenlijk hebben we maar enkele eenvoudige dingen nodig hoor: eens goed lachen, goed eten…en een portie goede black metal haha.

natvre's final (1)

Jullie sound als black metal omschrijven, is misschien nogal kort door de bocht want ik hoor ook invloeden uit doom, sludge, crust, ambient/noise en post-punk terug. Zo lijkt een band als Killing Joke een grote inspiratie te zijn. “The woven art” van jullie debuut doet me erg denken aan hun song “The wait“. Beschouwen jullie Natvre’s als een pure black metal band?
Fuck yes! Absoluut black metal! Het doet er niet toe dat je al deze subgenres in onze sound terughoort – wat inderdaad het geval is – zolang je maar het zielsverscheurende gevoel van black metal hoort en voelt. Als je de geschiedenis van de term “black metal” erop nagaat, zal je zien dat deze omschrijving van toepassing was op een heleboel verscheidene artiesten met een uiteenlopende aanpak. En dat is een goede zaak. En een goede reden voor muziekfans om hierover te discussiëren haha. Wij vinden dat sommige punk en crust bands meer duisternis uitstralen dan bv. een band als Emperor. Nogal een gewaagd statement, niet? Well there you go. The essence of Black Metal.

Jullie leven in Thessaloniki en de bandsound wijkt sterk af van de standaard Griekse black metal sound van de Atheense scene. Wat maakt jullie anders ten opzichte van jullie landgenoten?
We zijn eigenlijk niet zo’n liefhebbers van de Griekse black metal sound. We respecteren deze bands en wat ze voor de scene hebben gedaan natuurlijk wel, maar ze hebben nooit een impact op ons gehad. Naar mijn bescheiden mening lijkt Griekse black metal de missing link te zijn tussen de eerste en tweede golf black metal bands, hoewel die op sommige momenten eerder klonk als klassieke epische heavy metal met slechte zang haha. Ik vind dit een erg unieke sound met een eigen identiteit. Niemand kan raken aan historische bands als Rotting Christ, Necromantia, Varathron of Kawir.
Ik denk dat onze invloeden maken dat we zo verschillend klinken van de rest. Mensen lijken hieromtrent verward te zijn en verwachten steeds een rip off te horen als een band over haar invloeden spreekt. Ik spreek eerder over het algemene gevoel van een plaat, een drum break, een songstructuur of de manier waarop de zanger zijn woorden plaatst. Wil je een lijstje van de albums die een geoefend oor kan waarnemen op “Early cvlts“? Here you go: Mayhem’s “De mysteriis dom sathanas”, Darkthrone’s “Hate them” en “The cult is alive”, Burzum’s “Filosofem”, Celtic Frost’s “Morbid tales” , Leviathan’s “Massive conspiracy against all life”, Funeral Mist’s “Maranatha”, The Secret’s “Agnus dei”, Trap Them’s “Darker handcraft”, Iron Monkey’s “Our problem”, Dead Kennedys’ “Plastic surgery deserter”, Daggers’ “It’s not jazz, it’s blues”, Entombed’s “DCLXVI: To ride, shoot straight and speak the truth”, Slayer’s “Seasons in the abyss”, Alucarda’s “Raw howls”, Antimob’s “Antimob” en Menace Ruine’s “Alight in ashes“.

Jullie klinken erg intens, zwaar en agressief en lijken over veel zaken serieus kwaad te zijn?
Klopt. We leven in Griekenland, een land dat economisch en cultureel failliet is. De afgelopen acht jaar ging het steeds meer bergaf. Geen opportuniteiten, geen ruimte voor ontwikkeling, geen jobs, veel zelfmoorden, politieke corruptie – eigenlijk was er zowat overal corruptie aanwezig. Maar ook buiten Griekenland ziet het er niet rooskleurig uit: steeds strengere veiligheidsmaatregelen, de opkomst van het nazisme naar aanleiding van de vluchtelingencrisis en terroristische aanslagen en ga zo maar door. En Europa verandert in een monster van discipline. Hoe kan je nu niet kwaad zijn? De realiteit lijkt meer angstaanjagend te zijn dan iets anders. Ik bedoel: Wat is het meest kwaadaardig: een satanische black metal band of het Internationaal Monetair Fonds?

De mens is natuurlijk gewelddadig naar zijn medemens, maar ook Moeder Natuur wordt steeds meer wreed tegenover de mensheid die de aarde misbruikt. Is dat de idee achter de bandnaam en songtitels zoals “Death of the earth” en “Natvres’ war?
Dat is absoluut het geval voor de bandnaam en de tekst van het nummer “Natvre’s war“. Een tekstregel uit die song luidt: “Nature’s war against all minds“. Ik wil niet in clichés vervallen, maar we gaan zo nonchalant en onwetend met de aarde om dat, eens ze beslist de mensheid uit te roeien, geen god of wetenschap haar kan tegenhouden. “Death of the earth” gaat over andere zaken, maar ik daag je uit zelf een conclusie te trekken als je de tekst leest. Weet wel dat we veel metaforen gebruiken en hou ook mijn antwoord op je vorige vraag in gedachten.

Even terug naar jullie begindagen nu. Hoe is Natvre’s ontstaan? Vonden jullie geen voldoening meer in jullie eerdere bands?
We zijn alle drie al meer dan tien jaar lang actief in de Griekse scene en speelden in tal van lokale extreme metal bands gaande van grindcore, death metal en thrash metal tot hardcore. Tussen 2004 en 2006 zaten we alle drie in dezelfde band maar door omstandigheden gingen we uit mekaar en verloren zelfs het onderlinge contact. In 2014 kwamen we uit het niets terug samen doordat we zo teleurgesteld waren in de scene en besloten we om heel donkere en rauwe muziek te spelen. Black metal was de enige optie.

Waar halen jullie inspiratie uit?
Dat is een vrij complex mechanisme want alles kan een inspiratiebron zijn. Als ik zou weten hoe dit mechanisme te triggeren zou ik nu al rijk zijn haha. Persoonlijk voel ik mijn bloed pompen als ik goede muziek hoor en vind ik mezelf ook creatiever na een “slechte periode” in mijn leven.

Jullie album wordt uitgebracht door Argento Records, een degelijk en relatief nieuw underground label. Hoe zijn jullie in contact gekomen?
Ik wil eerst even van de gelegenheid gebruik maken om enkele zaken omtrent ons debuut uit te klaren. “Wrath” werd door Clean Head Productions in januari 2016 uitgebracht en werd later op het jaar door Argento Records heruitgebracht. We maakten in december 2015 een Bandcamp-profiel aan om klaar te zijn voor de op til staande release en op de één of andere manier heeft iemand het album gelekt en op verscheidene download sites gepost als “Natvre’s wrath 2015“. Dat was best vreemd want wie houdt zich daar nu in godsnaam mee bezig in het geval van een onbekende Griekse band? Maar hierdoor ontstond er wel al snel een eerste groep “volgers”.
Het is een plezier om met Argento Records samen te werken. Ik kende Mike, de man achter het label, van zijn band The Secret die een grote invloed voor ons is en besloot hem een kopie te sturen van “Wrath“. Eerst was Mike geïnteresseerd om het album op vinyl uit te brengen maar we hadden al een deal met een fucking scumbag die ons bijna afgeript had. Hij was een (letterlijke) psychopaat die de vinylrelease van “Wrath” volledig verkloot heeft. Dus waren we blij dat Mike de plaat opnieuw wou uitbrengen op CD en nu brengt hij “Early cvlts” uit op vinyl. Ik ben er zeker van dat er nog veel mooie dingen gaan verschijnen via Argento. Hou zeker onze label makkers Verwoed en Cold Fell in de gaten, twee killer bands!

Argento gaat “Wrath” ook heruitbrengen. Zal de re-release extra of speciaal materiaal bevatten?
Neen. Enkel de verpakking zal anders zijn. Misschien brengen ze in de toekomst ook nog een vinylversie uit.

Staan er optredens gepland om de nieuwe plaat te promoten?
We zijn enkele Griekse shows aan het inplannen voor 2018. We kunnen het ons gezien de reeds eerder aangehaalde situatie, spijtig genoeg op gebied van inkomen niet veroorloven om een tour te doen. Maar we staan open voor een mini-tour van twee of drie dagen of een festival in Europa. We hebben enkel transport en een slaapplaats nodig. Als iemand ons hiermee kan helpen, contacteer ons gerust via onze Facebookpagina of via e-mail: natvresblack@hotmail.com.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s