Ováte – Verloren gegane tradities moeten terug verkend worden

Op 1 juni laat Soulseller Records het “Selftitled” debuut van Ováte op de mensheid los. De Noorse band is het geesteskind van een zekere Aindiachaí, die we vooral kennen als live gitarist van Taake. Samen met diens live-drummer Brodd richtte hij de band op waarbij de vocalen uit handen werden gegeven aan enkele bevriende zangers. Dusdanig onder de indruk van deze eerste langspeler die opzwepende black metal met een pagan invalshoek laat horen, vroeg ik Aindiachaí om verdere tekst en uitleg. (JOKKE)

The English version of this interview can be found here.

booklet2

Opzoekwerk wees uit dat een “Ovaat” een Keltische priester of natuurfilosoof is. Heb ik het bij het rechte eind?
Een “Ovaat” is een soort druïde. De Druïdische Orde was van nature uit een tripartite bestaande uit de Ovaten, de Barden en de elite Druïden die als voorzitter van de Orde fungeerden. Het doel van deze Orde was niet zozeer het afdwingen van hiërarchie maar eerder het verzekeren van het feit dat enkel de “zuiveren” toegang hadden tot deze geheime kennis. Het woord “Ovate” of “Vate” komt van het Ierse “Faidh” waarvan de Engelse woorden “fate” en “faith” afgeleid zijn. De woorden “Veda“, “Vedic” en “Edda” zijn eveneens te herleiden tot dit woord. De Druïden/Ovaten waren legale autoriteiten, rechtsprekers, wakers over kennis, medische experts en politieke adviseurs. Ze interpreteerden alles wat met de natuur te maken heeft en stonden ook bekend als de “Serpent Priests“. Van in het begin was het duidelijk dat “Ováte” de vlag was die de lading duidelijk dekte.

De mysterieuze figuur op de albumcover lijkt eerlijk gezegd op een combinatie van een duivelse kerstman met het gewei van Rudolph. Stelt dit een Ovaat voor en wie creëerde de tekening?
Er is geen enkele link met de kerstman of de saturnaliën. Het betreft een afbeelding van Cernunnos, de gehoornde (herten)god die ook bekend is als Herne, Herme, Thoth en Mercurius. Hij was de Keltische god van de inwijdingen en de poorten tussen de verschillende rijken. De afbeelding op zich is terug te dateren tot 8.000 voor Christus en wordt nog steeds gebruikt op bijvoorbeeld elke pagina van het Ierse paspoort. Zowel Brodd als ikzelf hadden de idee om deze figuur op de cover te plaatsen maar het was Phil Robinson van de Níðhöggr Studio die een excellente job leverde met het tekenen van de hoes.

ovate_cover

Je lijkt een grote interesse te hebben in de oude Keltische cultuur, niet?
Ik vind het eigenlijk vanzelfsprekend dat je als mens interesse toont in je eigen geschiedenis en het werk van je voorvaderen. Ik vind het spijtig als mensen niet op zoek gaan naar hun eigen erfenis en ontdekken hoe hun voorvaderen leefden.

Recent zag ik de driedelige BBC documentaire “The Celts: Blood, iron and sacrifice” met de antropologe Alice Roberts en archeoloog Neil Oliver. Heb je deze ook gezien? Ik was erg onder de indruk van de figuren Vercingetorix en Boudicca waarover ik veel bijleerde. Wie zijn jouw favoriete Kelten?
Deze docu heb ik niet gezien en ben meer geïnteresseerd in zaken die zich veel vroeger afspeelden. De Kelten waren natuurlijk een formidabel volk met grootse krijgers die op een bepaald moment de mogelijkheid hadden het Romeinse Rijk te verslagen, maar door genade te tonen een cruciale fout maakten. Cú Chulainn, Brian Boru en Fionn Mac Cumhail zijn enkele legenden die me voor de geest komen hoewel de échte verhalen doorheen de jaren vertroebeld zijn door de incompetentie van het christendom.

Op de plaat verkennen jullie heidense thema’s. Kan je hier wat dieper op ingaan? 
Ten eerste gaat het album veel dieper dan enkel het heidens aspect en handelen de teksten eerder over de spirituele kant van de natuur en het universum. Verloren gegane tradities moeten terug verkend worden en geherintroduceerd en geïncorporeerd worden in de maatschappij. Natuurlijk zijn er slechts enkelen die deze ideologieën delen, waardoor dit nooit zal plaatsvinden.

Je bent een Ier van geboorte, maar leeft al enkele jaren in Noorwegen. Hoe ben je daar verzeild geraakt en wat trekt je zo aan in het leven in Noorwegen?
Ik ben altijd al een grote natuurliefhebber geweest en Noorwegen is o.a. met haar grootse en surreële landschappen waarschijnlijk het mooiste land dat ik op dat vlak al gezien heb. Ik verhuisde er elf jaar geleden heel spontaan heen met de idee er een jaartje te blijven, maar door allerhande muzikale ontwikkelingen bleef ik er plakken. Ik woon momenteel in een ruraal gebied maar heb ook zes jaar in Bergen gewoond. Ik ben geen honkvast persoon en geraak al snel verveeld als een plaats niet datgene biedt wat ik er zoek.

Was het gemakkelijk om je aan te passen aan de Noorse manier van leven?
Ik vind het tegenwoordig moeilijk om je eender waar aan te passen. Ik zal nooit goed aarden in een door de mensheid opgezet systeem.

Zijn er grote verschillen tussen Ierse en Noorse heidense verhalen?
Ik denk dat er veel culturen zijn met gelijkaardige verhalen en goden, maar telkens met een specifiek cultureel aspect. Zo vertoont de Keltische zonnegod Lugh bijvoorbeeld veel dezelfde eigenschappen als Loki (de Noorse god van chaos en leugens; ADDERGEBROED). Etymologie speelt een belangrijke rol in het ontdekken van zulke zaken.

Heidendom impliceert over het algemeen polytheïsme en wordt dikwijls gebruikt als verwijzing naar mensen die niet in het christendom geloofden. Je alias Aindiachaí is een Iers woord voor een persoon die elk geloof in een godheid verwerpt. Ben je een atheïst?
Neen, zo zie ik mezelf niet. Ik hou van de vrijheid in staat te zijn de mysteries van het leven te ontdekken. Het is een lange weg waarbij ik zelfs nog niet halfweg ben. “Aindiachaí” kan letterlijk vertaald worden als “iemand die zonder God is” of “de goddeloze”, dus zelfs als er in ons uitgestrekte universum een grotere kracht bestaat, zal ik deze nooit aanbidden maar er in de plaats daarvan uiteindelijk een deel van worden.

Praktiseer je neo-heidendom of wicca?
Neen, daar ben ik niet mee bezig. Beelden primeren over woorden of acties. Genoeg hierover.

Ovate crop.JPG

Je bent waarschijnlijk het meest bekend als live-gitarist van Taake. Wanneer is de idee ontstaan om samen met Brodd Ováte op te richten?
De drang is er altijd al geweest maar de tijd niet. Ik heb altijd al muziek geschreven maar beschikte nooit over de juiste opportuniteit of de nodige tijd om deze op te nemen totdat ik rond 2014 aan deze plaat begon te werken. Alles kwam echter in een stroomversnelling toen ik de krachten bundelde met Brodd. Hij heeft op vele vlakken een grote invloed op dit project uitgeoefend en beschikt over de nodige technische vaardigheden om dit op de correcte manier te doen.

Elke song werd door een andere zanger ingezongen. Vanwaar deze werkwijze in plaats van de vocalen zelf te verzorgen? En wie schreef de teksten?
Ik liep al lange tijd met het concept en de idee van verschillende zangers rond. Ik ben erg tevreden over hoe het is uitgedraaid en zal op toekomstige releases ook met andere vocalisten samenwerken. Elke gastzanger schreef de teksten van het nummer dat hij vertolkte, behalve Hoest die een uitstekend Noors gedicht van Tor Jonsson getiteld “Song til ein orm” (“lied voor een slang”) gebruikte. Alle teksten passen heel goed bij de ideologie van de muziek, wat me enorm imponeerde.

Op de albumopener “Morgenstjerne” horen we V’Gandr, bekend van Helheim en Taake, en op de eerder aangehaalde song neemt Taake frontman Hoest de vocalen voor zijn rekening. Wie horen we op de andere nummers aan het werk? Had je elke zanger voor een specifieke song voor ogen?
Op “Illhug” horen we Eld van Aeternus, Gravdal en Krakow. “The horned forest king” werd ingezongen door Ødemark van The 3rd Attempt en “Inst i tanken” tenslotte door Ese van Slegest en ex-Vreid. Elke zanger past perfect bij het nummer dat hij vertolkt.

Je bent reeds meer dan tien jaar actief als live-gitarist bij Taake en sinds vorig jaar ook bij Gorgoroth. Is Ováte de eerste band waarvoor je songs componeerde?
Neen, ik schreef ook alle muziek voor een ouder project dat ik had (“Druid”) en ben momenteel ook aan het werken op een nieuw project, getiteld “Bard” om alzo de trilogie te vervolledigen. Ik heb ook nog nummers liggen voor enkele andere projecten waarvan nog niets werd uitgebracht en ander songs zijn door onvoorziene omstandigheden in de prullenmand beland.

Zijn er plannen om met Ováte op te treden en wie zal dan de microfoon in de hand nemen?
Het zou tof zijn om enkele speciale shows te doen met alle deelnemende zangers indien de opportuniteit zich voordoet. Het zal ervan afhangen hoe het album ontvangen wordt. Als er genoeg vraag naar is, wil ik het wel doen.

Hoe ben je bij Soulseller Records terecht gekomen? 
De afgelopen jaren hoorde ik veel positiefs over Soulseller Records vertellen en nu kan ik dat beamen. Het is een erg professioneel label om mee samen te werken en ik ben heel tevreden over deze collaboratie. Ze hebben ook enkele fantastische bands onder hun hoede waaronder Gorgoroth.

Om af te sluiten wil ik nog even terugkomen op de meest recente Amerikaanse tour van Taake die noodgedwongen geannuleerd diende te worden na aantijgingen van anti-semitische en anti-moslim acties die door Antifa opgerakeld werden. Het lijkt erop dat de fratsen van Hoest voor altijd als een schaduw boven Taake zullen blijven hangen. Nog iets van commentaar te geven op Antifa die steeds meer en meer hun pijlen richten op het boycotten van (black) metal optredens en bands?
Fuck Antifa en hun misleidende en bedrieglijke zaak. De idiotie van sommige mensen blijft me verbazen maar hun terreurbewind zal snel in tranen eindigen. Dit is slechts een onnozele, kinderlijke fase.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s