Saqra’s Cult – Werpt gevestigde waarden omver

Hoewel Saqra’ Cult haar wortels in onze multiculturele hoofdstad Brussel heeft, draait de thematiek van de band al sinds het begin rond de intrigerende Inca-cultuur. Gisteren kwam de tweede langspeler “The 9th king” uit en daar deze plaat rond een belangrijk figuur uit de Inca-beschaving is opgebouwd, zaten er heel wat vragen in mijn koker die om verduidelijking schreeuwden. Gitarist S. en drummer A. geven meer inzicht in de leefwereld van Saqra’s Cult. (JOKKE)

The English version of this interview can be found here.

(c) Shasta Ulrich

Laat ons om te beginnen even teruggaan naar het ontstaan van Saqra’s Cult.
Saqra’s Cult werd in 2014 opgericht door drummer G. & gitarist S. Na een paar repetities vervoegden L. en A., waarmee S. reeds had samengespeeld bij Maleficence, zich bij de band. Het doel was black metal te spelen met het geluid van oude Mayhem, Leviathan, Xibalba en Katharsis als uitgangspunt. We ontwikkelden echter al snel onze eigen manier van schrijven en speelstijl op basis van agressieve, ongewone en verwrongen riffs. In 2015 brachten we een eerste demo uit (“Initiation to forgotten rites“) de we zelf opnamen en in 2017 volgde ons debuut “Forgotten rites” waarvoor we naar de Blackout Studio trokken.

Waarom werd voor de naam Saqra’ Cult gekozen?
De bandnaam verwijst naar een gemene rusteloze entiteit en is tevens een synoniem voor Supay, de duivel uit de Inca-cultuur.

Jullie bandlogo is vergeven van de symboliek. Kan je een tipje van de sluier oplichten?
Rond de “Q” zie je een chakana of Inca-kruis of “Andean Cross“. De chacana is meer dan louter een geometrisch motief, het staat namelijk symbool voor de sterke link tussen hemel en aarde. Het vierkant stelt de twee andere bestaansniveaus voor. De drie bestaansniveaus zijn “Hana Pacha” (de bovenwereld waar de superieure goden wonen), “Kay Pacha” (de wereld van ons alledaags bestaan) en “Uku Pacha” (de onderwereld waar de geesten van de doden, onze voorouders, hun heersers en verscheidene goden wonen die in nauw contact staan met de aarde). Het streepje van de “Q” stelt een “tumi” voor, een offermes. Binnenin de “Q” zie je een zonneklok die laat zien hoe belangrijk de zon was voor de Inca’s.

Het Inca-concept zit precies goed ingebakken in het DNA van Saqra’s Cult?
We hebben over ’t algemeen allemaal interesse in mystiek en tradities. Aangezien G. een kunstenaar uit Ecuador is en veel rond dit deel van zijn identiteit werkte, was het ook logisch dat de Inca-cultuur aan de basis voor Saqra’s Cult lag. We omarmden dit onderwerp als een manier om de gevestigde manier van denken, kunst en de samenleving vanuit een ander perspectief te zien. Je moet Saqra’s Cult echter niet zien als een folk band die deze ceremonies op een dramatische en theatrale manier gebruikt. Het is eerder een middel om westerse religies, en de manier waarop die als een primaire filter gecreëerd werden om de wereld te begrijpen, te herbekijken en te vernietigen.

Hebben jullie Peru of andere Latijns-Amerikaanse landen waar de Inca’s ooit heersten bezocht en welke impressies liet dat na?
S. : Ik reisde tien jaar geleden naar Peru om er te reizen en familie te bezoeken die er woont. Ik bezocht heilige Inca-tempels, de ene al meer toeristisch dan de andere, en zoals je je wel kan voorstellen waren dit impressionante en plechtstatige plaatsen. Ik maakte tevens kennis met Quechua (een volkstaal die wordt gesproken in Ecuador, Peru, Bolivia en het noorden van Chili en Argentinië) aangezien een vriend van mij die taal onderwijst op school. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de Inca-cultuur, wat dus een extra motivatie was om de band samen met G. op te richten aangezien hij hier door zijn culturele achtergrond ook veel kennis over heeft.

Wat is één van de belangrijkste lessen die je trok uit het bestuderen van het leven en de samenleving van de Inca’s?
Ik denk niet dat er één bepaald feit of historische gebeurtenis is. Het is eerder het omarmen van een nieuwe kosmologie die de wereld op een andere manier bekijkt en andere vragen stelt en antwoorden geeft op hoe wij naar het leven en de dood kijken.

G. is spijtig genoeg niet langer van de partij. Betekent dit ook het einde van de Inca-gerelateerde thematiek of zal die toch nog verder uitgediept worden in de toekomst?
Toch wel aangezien het best een complex en intrigerend thema is. Het is een andere manier om onze waarden in vraag te stellen. Black metal draaide ooit om het omverwerpen van gevestigde waarden en wij gaan daarmee door. We hebben echter niet de intentie om de Inca-cultuur op een folkloristische manier op het podium te gebruiken zoals bijvoorbeeld een band als Cult Of Fire (met alle respect voor hen trouwens). We spelen black metal geïnspireerd op de oude specifieke thematiek van de Inca’s.
G. vertrok net na de opnames van “Forgotten rites” doordat hij te weinig tijd had, maar hij blijft een belangrijk deel van de identiteit van de band aangezien hij al het artwork verzorgt. Hij is ondertussen ook een tattoo-artiest, dus je zal af en toe wel eens ergens een aan-het-artwork-van-Saqra’ Cult-gerelateerde tattoo zien.

Hoewel de essentie van Saqra’s Cult in black metal ligt, hoor ik ook invloeden uit death en thrash metal. Welke bands waren belangrijk voor de ontwikkeling van jullie sound?
De klassiekers zoals Darkthrone, Burzum, Dissection, Mayhem, Leviathan, Morbid, Katharsis, Archgoat, Rotting Christ, Black Witchery maar we kunnen ook andere voorbeelden aanhalen voor wat betreft de riffs en atmosfeer: The Chasm, The Ruins of Beverast, Deathspell Omega, Krieg, Hate Forest, Blood of Kingu, Volahn, Rhinocervs … Eigenlijk draagt alle muziek waar we naar luisteren wel op de één of andere manier bij aan onze sound, maar die lijst is veel te lang.
We willen nogmaals benadrukken dat Saqra’s Cult de bedoeling heeft noch een Inca folk black metal band noch een orthodoxe black metal band te zijn. Dat zijn niet onze muzikale visies en dat kan je ook wel horen denk ik, maar nu de scene stilaan uit de underground naar boven komt, hoor je vanalles verkondigd worden.

Jullie nieuwe plaat kreeg als titel “The 9th king” die (naar ik vermoed) verwijst naar Pachacuti Inca Yupanqui, de 9de Inca-koning. Wat is er zo intrigerend aan deze figuur behalve dat veel archeologen er vandaag de dag vanuit gaan dat de gekende Inca-site Machu Picchu voor hem werd gebouwd?
Klopt. De vier nummers op de plaat verwijzen naar Pachacuti Yupanqui, de 9de koning. Het eerste nummer dat we voor de nieuwe plaat schreven was “The 9th king“. Nadat we meer over hem hadden gelezen, besloten we om een volledig album aan deze krachtige figuur op te dragen. Er zijn zoveel legendes en verhalen rond Pachacuti Yupanqui. Hoewel hij de expansie van het Inca-rijk in gang stak, focusten wij ons meer op de legendes rond hem. Vooral de mysterieuze manier waarop deze legendes – dikwijls gebaseerd op ware gebeurtenissen – verteld worden fascineert ons. Hij vormde dus een vruchtbare voedingsbodem om een coherent muzikaal en tekstueel geheel rond te creëren.

In sommige nummers horen we traditionele gezangen die klinken als een soort van ceremonieel Inca-gezang. Werden deze door de bandleden ingezongen?
Al deze gezangen werden door A. uitgevoerd en de achtergrondzang door J. Het betreft echter geen traditionele manier van Inca-gezang. Het was eerder een manier om meer krankzinnigheid in de zang te leggen aangezien deze partijen altijd gerelateerd zijn aan een meer agressief stuk van het verhaal dat we vertellen. Dit creëert een speciaal aura dat de gewelddadigheid of triestheid van de teksten versterkt. Het is om eerlijk te zijn erg moeilijk om traditionele Inca-melodieën in black metal te verwerken aangezien die altijd opgewekt klinken.

Voor de opnames van “The 9th king” trokken jullie opnieuw naar de Blackout Studios. Wat maakt deze opnamefaciliteiten tot de beste die België momenteel te bieden heeft op gebied van metalmuziek?
Het professionalisme, hun verhelderend advies en de goeie mensen. Het zijn échte muzikanten die hun stiel kennen en échte sound engineers die erg goed werk verrichten. S. heeft er ook reeds met Possession opgenomen. De studio maakt deel uit van de Brusselse familie en loyaliteit is belangrijk in onze scene. De sound en de opnametechnieken verbeteren elke keer opnieuw als we er komen opnemen en het is altijd een leuke ervaring. Hetzelfde geldt voor ons label Amor Fati. We werken reeds sinds het begin met Marius en hij maakt ondertussen deel uit van onze familie.

Het lijkt alsof Saqra’s Cult met optredens in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en IJsland altijd meer naar het buitenland heeft gekeken aangezien concerten op Belgische bodem schaars zijn. Is hier een specifieke reden voor?
Niet bepaald buiten het feit dat we niet graag te veel op dezelfde plaats willen spelen. Het moet een speciale gebeurtenis blijven zoals onze releaseshow in Bunker en het optreden in maart op het A Thousand Lost Civilisations-festival.

(c) Shasta Ulrich

Voor jullie thuisstad Brussel is Magasin 4 altijd heel belangrijk geweest wat betreft underground optredens. Spijtig genoeg moet deze concertzaal haar deuren binnenkort sluiten. Hebben jullie mooie herinneringen aan deze venue?
In maart zullen we er voor de eerste (en laatste) keer spelen. We speelden er wel al twee keer met Maleficence (waarvan één op de afscheidsshow van Detest) en ook met Possession. Het is altijd speciaal om thuis te spelen. We hebber er ontelbaar veel goeie herinneringen aan en ook gebrek aan herinneringen aan haha…Het festival in maart wordt de laatste kans om dit te vieren.

S., aangezien jij ook deel uitmaakt van Possession wou ik van de gelegenheid gebruik maken om te vragen wat we dit jaar van de band kunnen verwachten?
Ik wil op voorhand wel even duidelijk stellen dat beide bands totaal verschillend zijn. Saqra’s Cult is geen zijproject van mij, maar een op zichzelf staande band. Beide bands spelen wel black/death metal met enkele gedeelde invloeden, maar we hanteren niet dezelfde tuning, spirit en atmosfeer hoewel ik voor beide bands met dezelfde passie muziek schrijf. En hoewel de leden van beide bands tot dezelfde sick fuck Belgische familie behoren, zou ik het oneerbiedig vinden om hen niet als een afzonderlijke muzikale entiteit te bekijken.
Maar om op je vraag terug te komen: Possession heeft net vier nieuwe nummers opgenomen die voor twee splits gebruikt zullen worden: één met Venefixion en één met Spite. Er komen ook veel shows in Duitsland, Frankrijk, België, de UK en Ierland aan.
Maar er komen ook nog andere interessante Belgische dingen aan in 2019: Slaughter Messiah heeft in de studio gezeten en Dikasterion, Heinous en Pox zullen nieuw werk uitbrengen. Deze scene is al heel lang actief en wordt steeds interessanter.

Als afsluiter: van welke vijf platen uit 2018 waren jullie ondersteboven?
A.: Master’s Hammer met “Fascinator“, Demonomancy met “Poisoned atonement“, Xibalba Itzaes met “Ah Tza Xibalba Itzaes“, Culte des Ghoules met “Sinister or treading the darker paths“, Sargeist met “Unbound” en Svartidauði met “Revelations of the red sword
S.: Moenen of Xezbeth met “Ancient spells of darkness“, Temple Desecration met “Whirlwinds of fathomless chaos“, Spite met “Antimoshiach“, Abigor met “Höllenzwang (Chronicles of perdition)” en Galvanizer met “Sanguine vigil“. En verder ook nog Malthusian, Ploughsare, Antlers, Funeral Mist, Satan, Torture Rack, Death Fortress, Culte des ghoules, Sorcier des glaces, Dikasterion, Traveler, Archgoat, Judas Priest, Varathron, Summoning, Primordial, Runemagick, Evoken …

One comment

  1. Pingback: addergebroed

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s