Vananidr – In verbinding met mijn voorvaderen

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad alvorens de Zweed Anders Eriksson ons zijn debuutplaat van soloproject Vananidr kon voorleggen. Hoewel Vananidr een nieuwe naam in het black metal-gebeuren is, gaat er een vrij gecompliceerde ontstaansgeschiedenis aan vooraf die zelfs vrij ver terug de tijd ingaat. Maar nu het debuut er eindelijk is, lijkt de creatieve geest van Anders geen rust te kennen. De Zweed licht toe. (JOKKE)

Dag Anders, de kiemen van Vananidr’s geschiedenis voeren ons terug naar het midden van de jaren ’90 en de band Hydra.
Correct, Hydra viel tussen 2006 en 2010 geleidelijk aan uit mekaar doordat bandleden er één na één de brui aan gaven. Vermits ik de laatste jaren verantwoordelijk was voor alle muziek van Hydra, besloot ik alleen verder te gaan.

Hydra evolueerde naar Synodus Horrenda waarvan het gelijknamige debuut in januari verscheen. Vanandir’s debuut kwam uit in november 2018 maar werd na de Synodus Horrende plaat geschreven, correct?
Synodus Horrenda” werd eigenlijk in 2010 uitgebracht via verscheidene digitale platforms zoals Spotify en iTunes. Deze plaat was eigenlijk voor Hydra bestemd. Het opnameproces startte aan het einde van 2005 maar door het vertrek van zanger Erebus belandden de opnames ervan in de koelkast. In 2010 besloot ik de plaat zelf in te zingen en werd het een écht soloproject. Het voelde echter niet goed om de muziek onder de naam Hydra uit te brengen aangezien die band oorspronkelijk door Titan werd opgericht als een Grieks pagan black metal-project.
In de herfst van 2010 besloot ik Hydra-drummer Thunder te contacteren en namen we de drumpartijen op voor zes nieuwe songs die ik had geschreven in 2007. Het jaar nadien werkte ik verder aan de gitaar- en basopnames maar toen er op gebied van de labelzoektocht geen schot in de zaak kwam, verdween mijn energie. Ook het schrijven van teksten verliep niet zo vlot. Kort nadien kreeg ik twee kinderen en was er even geen plaats meer in
mijn leven voor het creëren van muziek.
In 2016 kreeg ik te kampen met een mentale instorting met een serieuze depressie en angstaanvallen als gevolg. Het goede aan deze lijdensweg was dat teksten zich bijna vanzelf aandienden en ik hervond de kracht om iets met mijn muziek te doen. Ik besloot zang op te nemen voor de opnames die ik samen met Thunder in 2010 was begonnen en in februari 2017 waren die eindelijk klaar. In 2018 bracht ik het album onder de nieuwe naam Vananidr uit op Bandcamp en kort nadien was Purity Through Fire geïnteresseerd om het werk fysiek uit te brengen.

Vanwaar opnieuw een nieuwe bandnaam?
Ik was nooit 100% tevreden met Synodus Horrenda als naam en de link met mijzelf. Vananidr verbindt mijzelf met mijn voorvaderen en zegt iets over mijn afkomst.

Wat betekent het woord dan?
Vananidr is een figuur uit de noordse mythologie die ook wel Njord genoemd wordt. Hij was één van de drie Vanir die in Asgaard ging wonen nadat de oorlogsvoerende goden de wapens hadden neergelegd.

Waarom is drummer Karl Tunander (Thunder) ondertussen niet meer van de partij?
Dat weet ik eigenlijk niet goed. Ik denk dat hij met andere bands bezig is en mij wat beu was. Ik probeerde hem een tijdje terug te contacteren om te zien of hij geïnteresseerd was om ook de drums op de opvolger te verzorgen, en hij antwoordde simpelweg niet.

Ben je dan nu als enige muzikant te horen op de nieuwe single “Bleak and desolate“?
Ja en nee, de drums werden door mij geprogrammeerd en dat zal ook zo zijn op de nieuwe langspeler. Ik denk dat ik erin geslaagd ben om ze natuurlijk te laten klinken, maar ik hoop een drummer van vlees en bloed te kunnen strikken voor de derde plaat.

Wil je Vananidr als een studioproject behouden of heb je ook plannen om concerten te spelen?
Ik zou heel graag opnieuw live willen spelen als ik goede muzikanten kan vinden en er vraag naar Vananidr-concerten is. Ik heb niet meer op de planken gestaan sinds een optreden met Hydra in Stockholm in 2004.

Met songtitels zoals “Raging blizzards” en “Frostbitten kingdom” lijkt inspiratie uit de Immortal-hoek voor de hand liggend.
Ja, mijn vocabularium wordt erg beïnvloed door de oude Noorse black metal-bands, hoewel mijn teksten toch eerder een beschrijving zijn van de shit die zich enkele jaren geleden in mijn hoofd afspeelde, dan dat het échte sneeuwstormen zijn. Vijf van de zes songs op het debuut handelen over mijn depressie en verwrongen gedachten.

Welke bands beïnvloeden de muziek van Vananidr?
Ook hier weer de oude Noorse bands zoals Emperor, Ulver, Darkthrone, Satyricon, etc. Maar ook bands à la Mastodon, Iron Maiden en Black Sabbath. Vooral qua productie vormt Mastodon met haar akoestische en organische sound een grote invloed. Ik word ook erg beïnvloed door Zweedse folkmuziek, misschien niet zo zeer op het debuut, maar op de volgende platen zal dit duidelijker worden.

Ik was verbaasd je het woord “Satan” te horen zingen in het nummer “Rise” omdat ik Vananidr niet linkte aan deze tekstuele richting. Waar gaan de songs over en welke betekenis heeft het woord “Satan” voor jou?
In “Frostbitten kingdom” valt het woord ook, dat eerder functioneert als een metafoor voor iets donker en kwaadaardig dan dat het een religieus geladen betekenis heeft. Ik ben geen gelovig man, ik geloof noch in een god, noch in een satan, maar als tekstueel onderwerp voor een metalsong werkt het natuurlijk wel:

“Blackwinged demons of sorrow
Cursed to eternity
To see their shadows
Towards the blackened horizon
To see them burn
And morph into images of Satan”


Deze tekst beschrijft eigenlijk mijn gedachten die me tormenteerden met een eigen visie van de hel. Zoals gezegd beschrijven de meeste nummers een beeld van pijn, wanhoop en gedachten van dood en zelfmoord, met tevens een tikkeltje armageddon. “Abomination of evil” is de enige song die niet over mezelf gaat. Ik hoorde over een film over een klooster in nazi-Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog waar het Rode Leger een bezoekje aan bracht. Er vond een massaverkrachting van de nonnen plaats en verscheidene onder hen zetten hierdoor ook kinderen op de wereld.

Vananidr” komt in verschillende fysieke formaten uit. Purity Through Fire staat in voor de CD en vinylversie en Worship Tapes voor de cassette. Welk medium geniet jouw voorkeur?
Ik verkies digitale platformen zoals Spotify wanneer ik muziek beluister omdat het zo gemakkelijk is, maar vinyl heeft wel iets magisch. Waarschijnlijk doordat ik als kind opgroeide met vinyl en cassettes. Ik herinner me nog hoe ik vol ontzag mijn broers Iron Maiden platen ontdekte. CD en tapes kunnen hier niet aan matchen!

Wat staat er nog allemaal op de planning?
In juni verschijnt een nieuw album getiteld “Road north” waarop tien nummers staan die meer afwisseling laten horen dan het debuut. Enkele trage, snelle en midtempo songs. Sommige van de nummers zijn bijna tien jaar oud terwijl andere recent geschreven werden.
Ik ben ook reeds aan de opnames voor een derde plaat bezig die hopelijk volgend jaar zal uitkomen.
Zoals je ziet ben ik nu veel productiever dan in het verleden. Mijn doel is elk jaar een nieuw album uit te brengen en hopelijk de muziek ook live op een podium te brengen.

2 comments

  1. Pingback: addergebroed

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s