Deus Mortem – Luister naar je innerlijke stem

Deus Mortem heeft alles in zich om het te maken tot een nieuwe grote naam in de black metal-scene. Beluister hun nagelnieuwe plaat “Kosmocide” maar eens. Akkoord, nieuwe paden worden er niet echt betreden, maar de Poolse vastberadenheid en vechtlust gecombineerd met uitstekend muzikaal vakmanschap, maken van de band een straffe act. Ik zocht zanger/gitarist/oprichter/bezieler N. op voor meer tekst en uitleg. (JOKKE)

The English version of this interview can be found here.

Allereerst bedankt om met dit interview in te stemmen. Aangezien ik er online geen kon terugvinden, vroeg ik me af of je een hekel hebt aan interviews of dat je een soort van mysterie rondom de band wilt houden?
We doen veel interviews maar voornamelijk voor gedrukte of kleinere underground magazines. Misschien is dat de reden dat je niets over ons terugvond? Naarmate ik ouder wordt, wordt mijn beschikbare tijd ook kostbaarder en zet ik mijn prioriteiten qua interviews. Er schuilt geen kinderlijk mysterie rondom de band. Ik vind enkel dat interviews minder belangrijk zijn dan de muziek en de teksten.

Laat ons even terugkeren naar de begindagen van Deus Mortem. Hoewel je reeds in tal van bands zoals Thunderbolt, Anima Damnata, Throneum en Shemhamforash actief was, besloot je in 2008 om Deus Mortem op te richten. Was er een muzikale behoefte die nog niet vervuld was en die je met Deus Mortem wou verwezenlijken?
Ik richtte Deus Mortem op na de split van Thunderbolt, maar eigenlijk moeten we terug gaan naar 1996 toen mijn artistieke doelen vorm kregen. Het werd toen duidelijk welke richting ik wou uitgaan en startte mijn eerste band Devotee. Black metal werd mijn levenswijze sinds dat moment. Vanuit een muzikaal standpunt bekeken, was de muziek een rauwe versie van wat ik later in mijn muzikale leven zou doen. In 2003 vervoegde ik Thunderbolt met de bedoeling Devotee’s pad verder te zetten maar op een meer volwassen en professionele manier. In 2008 stopte Thunderbolt, maar ik voelde nog steeds een grote muzikale honger en had behoefte aan een nieuwe manier om de true metal spirit uit de gloriedagen van het genre tot uiting te brengen. Dat werd Deus Mortem. De drie bands hebben met elkaar gemeen dat de inspiratie voornamelijk geworteld is in de jaren ’80 en ’90. De andere bands die je vermeldt zijn een compleet ander verhaal en hebben niets met Deus Mortem te maken. Ik ben sinds 2000 de zanger/gitarist voor Anima Damnata en maakte deel uit van Throneum als bassist tussen 2003 en 2006. Wat Shemhamforash betreft, ging het enkel over een gastbijdrage op twee demo’s in 2004 en 2005.

Tijdens de eerste twee releases, de “Darknessence” EP uit 2011 en de eerste langspeler “Emanations of the black light” uit 2013, bestond Deus Mortem enkel uit jouzelf en Inferno die we natuurlijk allemaal kennen als drummer van Behemoth. Tijdens live optredens nam Inferno echter de gitaar in handen wat erg frappant is aangezien hij voornamelijk gekend is voor zijn fantastische drum skills. Waarom verliet hij de band in 2013?
Inferno is inderdaad ook een erg goede gitarist, de beste ritmegitarist die we bij Deus Mortem tot nog toe gehad hebben eigenlijk, haha. Hij wou deze rol tijdens concerten op hem nemen, wat een goed idee was. Onze wegen scheidden omdat ik van Deus Mortem een echte band wou maken zonder al dat gedoe met sessiemuzikanten. Ik wou enkel full-time bandleden wat natuurlijk niet mogelijk was voor hem gezien zijn verplichtingen met Behemoth. Aangezien hij niet actief kon deelnemen aan het leven in de band, stapte hij op. Het was niet gemakkelijk, maar noodzakelijk voor de band. Deus Mortem heeft nood aan muzikanten die de band levend houden, wat niet mogelijk is met sessieleden. Ik ben van mening dat gemeenschappelijke en doordachte ideeën van geëngageerde mensen meer opbrengen dan de dictatoriale daden van een individu.

Na het aantrekken van Infernal War drummer Stormblast en gitarist Sinister werd in 2016 de geweldige EP “Demons of matter and the shells of the dead” uitgebracht via Malignant Voices. Op deze EP lieten jullie een meer melodieuze kant horen vergeleken met de thrashy insteek van het debuut. De knappe afsluiter “Olam haBeriah” blijft mijn all-time favoriet van jullie. Was het een bewuste keuze om jullie melodieuze kant meer uit te diepen op deze EP aangezien de nieuwe plaat opnieuw teruggrijpt naar de meer agressieve en thrashy sound van het debuut?
Bedankt voor het compliment, hoewel ik zelf niet echt vind dat er een significant verschil in sound is op de EP. We schrijven reeds vanaf onze begindagen melodieuze riffs. Maar soms gaat het inderdaad iets verder dan normaal. Misschien is “Olam haBeriah” wel het meest catchy en zit er meer trance in vergeleken met ons ouder werk, maar melodieën zijn één van de natuurlijke elementen van onze stijl. Deus Mortem zit vol contrasten. Onze muziek bevat heel veel donkere en krachtige riffs maar evengoed melodieuze en atmosferische elementen. Hetzelfde gaat op voor het schrijven van de songs. “Olam haBeriah” schreef ik in twintig minuten, waarna ik de dag erna nog enkele wijzigingen doorvoerde en het nummer klaar was. Over het schrijven van “Penetrating the veils of negativity” van dezelfde EP deed ik dan weer maanden. Het hangt allemaal af van dat bewuste gevoel dat nodig is om te schrijven en het belangrijkste is binnen black metal. Plan nooit een song, maar luister naar je innerlijke stem..

De EP werd later heruitgebracht door Terratur Possessions, een label dat zich de voorbije jaren geprofileerd heeft als een meester in het aantrekken van enkele van de beste black metal-bands die er momenteel rondlopen. Merk je dat de interesse in de band toegenomen is nadat het Noorse label jullie oppikte?
De vinylversie van “Demons of matter and the shells of the dead” werd inderdaad door Terratur Possession uitgebracht maar in samenwerking met Malignant Voices. Over hoe de samenwerking met Ole voor ons zal uitdraaien, kan ik pas iets zeggen na de release van “Kosmocide“, onze nieuwe plaat. Maar ik ben hier erg optimistisch over als ik kijk naar de toewijding van beide labels en de kwaliteit van hun releases. Ik werk graag samen met gepassioneerde mensen die elkaar zonder woorden verstaan.

Het nieuwe “Kosmocide” komt er na drie jaar stilte. Wat verwacht je ervan?
“Kosmocide” is ready to kill! De plaat is een vuist in het gezicht van alle faggots die vergeten zijn waar het om draait bij duivelse metal!

De plaat werd opgenomen in de No Solace studio van Mgła mastermind Mikołaj Żentara. Was hij geflatteerd dat jullie nummer “Sinister lava” veel overeenkomsten bevat met Mgła’s sound? Wat maakt Mgła zo speciaal dat veel bands tegenwoordig inspiratie bij hen halen?
De drums werden opgenomen in de Radioaktywni studio en de gitaren, bas en zang in de Heinrich House Studio. M. was enkel betrokken tijdens het mixen en de mastering van de plaat.
“Sinister lava” werd in 2013 geschreven en is geïnspireerd door bands die veel ouder zijn dan Mgła. Ik heb absoluut geen idee wat je bedoelt met “Mgła’s sound”? Wat betekent dit? Heeft Mgła een nieuw genre uitgevonden? Hun muziek is sterk beïnvloed door oude black metal-bands uit de eerste helft van de jaren ’90 zoals fucking Forgotten Woods, fucking Burzum of fucking Summoning, om er maar een paar te noemen. Het gaat hier om een retorische vraag aangezien zij dat zelf ook toegeven. Soms sta ik ervan versteld dat mensen slechts enkele jaren terugkijken en geen aandacht hebben voor de origine van bepaalde muzikale ideeën en de echte inspiratiebronnen. Als Mgła innovatief is en iets compleet nieuws heeft gecreëerd, dan is Deus Mortem totaal avantgarde en heeft niemand anders deze stijl voor ons gespeeld hahaha!
M. en ikzelf hebben ongeveer dezelfde leeftijd. We groeiden op in dezelfde tijdsgeest en luisterden naar dezelfde bands, waardoor er gelijkenissen kunnen zijn in onze creaties. Wat hen voor mij speciaal maakt is dat ze de wereld terug attent hebben gemaakt op de black metal-geest van de eerste helft van de jaren ’90 en dat ze dat op een simpele en catchy manier doen in combinatie met een muzikaal vakmanschap en het perfecte gevoel wat resulteert in hun uniekheid.

(c) Amthea

Twee andere nummers die ik wat vind afwijken van jullie thrashy black metal-aanpak zijn ten eerste de afsluiter “The destroyer” waarin de melodieën aan Dissection doen denken. Deze song werd als eerste teaser voor “Kosmocide” vrijgegeven, maar is niet honderd procent representatief voor de rest van de plaat. Vanwaar dan deze keuze??
We kozen voor “The destroyer” omdat dit nummer het gemakkelijkste te onthouden is. De openingsriff bevat een thema dat zich al snel in je gedachten nestelt en waar je lang mee in je hoofd blijft rondlopen. We willen dat mensen deze plaat binnen vele jaren nog steeds herinneren. Aangezien er tegenwoordig zo’n massieve stortvloed aan waardeloze muziek verschijnt, moeten we aandacht schenken aan gezien worden, zelfs als kleine underground band.
Het nummer kwam heel snel tot stand doordat ik in een bepaalde gemoedstoestand was waar ik zo nu en dan in beland en waarbij ik een zeer heldere kijk heb. Ik hield me tijdens het schrijven ervan niet bezig met mogelijke gelijkenissen. Het was gewoon een vloedgolf aan energie van buitenaf die zich van mij meester maakte. Het nummer klinkt erg Scandinavisch met een kleine toets van de oude Griekse scene, maar tijdens het schrijven van het refrein leek ik wel bezeten door Quorthon’s geest haha.

Het tweede ietwat afwijkende nummer is “Ceremony of Reversion p.2” dat – net zoals het eerste deel dat op jullie debuut prijkt – de meest epische song van de plaat is.Waar gaat het nummer over en is het verhaal nu afgerond of denk je dat er nog een vervolg zal komen op toekomstige platen?
Het nummer handelt over het verval van God’s natuur die besmet wordt door de sinistere krachten van “qliphoths” (voorstelling van het kwaad in het Joodse mysticisme, ADDERGEBROED). Het gaat over de terugval van alle aspecten van Zijn heiligheid in de schaduw van de levensboom (uit de Kabbala, de mystieke studie van de Thora, ADDERGEBROED). Het verhaal is verteld en ik plan dus geen vervolg, tenzij duistere krachten dit anders willen.

De albumtitel verwijst naar de dood van de wereld. Hoe dienen we dit te interpreteren?
Niets speciaals. Het universum is een fucking gevangenis en de enige manier om eraan te ontsnappen is via de stralen van verlichting. De mensheid verloor de sleutel naar esoterische vrijheid, dus slechts enkelen zullen de verlossing vinden. Los daarvan, zal God’s huis sowieso door chaos verzwolgen worden.

(c) Amthea

Hoewel optredens van Deus Mortem redelijk schaars zijn, zag ik jullie live aan het werk op de 2018 editie van het Belgische Throne Fest waarbij ik weggeblazen werd door jullie performance. Jullie staan op het punt om op tour te vertrekken met Mgła en Revenge, maar maken slechts voor een deel van de tour deel uit van het pakket. In Kortrijk neemt Doombringer jullie plaats in. Wanneer kunnen we jullie dus nogmaals aan het werk zien op een Belgische podium?
Bedankt! Ik herinner me de show als een erg krachtig optreden. We speelden wel zonder bassist Vomitor, maar desondanks was het één van onze beste live rituelen ooit. We spelen niet al te veel live aangezien we kwaliteit boven kwantiteit stellen en dus niet op elke vraag ingaan.
We nemen inderdaad enkel deel aan het eerste deel van de nieuwe tour waarvan het grootste deel van de shows spijtig genoeg enkel Duitsland covert en we graag ook andere landen hadden bezocht. De organisatie omtrent onze deelname aan Netherland Death Fest werd bovendien volledig verkloot en uiteindelijk maken we geen deel uit van de line-up. We werden volledig genegeerd hoewel onze deelname aan het festival drie maand op voorhand bevestigd werd. Dat maakt ons erg kwaad, maar op sociaal vlak mogen we gelukkig niet klagen. De voorgaande tour met Mgła en Aosoth uit 2016 was de beste uit onze carrière. We weten dus wat we mogen verwachten. En als je ons in België aan het werk wil zien, moet je ons maar uitnodigen!

In een aankondiging van een show in Poznań maakten jullie volgend statement op jullie Facebookpagina: “hipster cocksuckers and posers are not welcome”. Wat als Nergal opdaagt, haha? Ik stel deze vraag omdat je te zien was in Behemoth’s video voor het nummer “Alas, Lord Is upon me” en Nergal tegenwoordig dikwijls als een hipster afgeschreven wordt. Waarom maken hipsters je zo kwaad en waarom wil je black metal elitair beschermen tegen buitenstaanders?
Vroeger had ik een beter contact met Nergal en was hij in mijn ogen althans ook een andere persoon. Mijn kijk op echte metal is nooit veranderd. Ik zit nog steeds vast in de jaren ’90. Ik sta mijlenver weg van waar Nergal als persoon voor staat in Behemoth, maar ik heb geen intenties om over zijn persoonlijke keuzes te oordelen. Iedereen kent zijn of haar eigen weg in het leven. De mijne veronderstelt in elk geval niet om als een fashion celebrity te leven.
Ik heb geen probleem met mensen die naar onze muziek grijpen, maar ik maak me wel druk om het verdwijnen van het mannelijke element in metalmuziek. De metalscene waarin ik opgroeide zat vol barbaarsheid en vandaag de dag lijkt het eerder op men’s cunts die nooit het bloed in hun mond hebben geproefd en hun vuist nooit in de lucht staken om te vechten. De war metal geest kwijnt stilaan weg en de nieuwe generatie stemt me niet positief. De meesten van deze cunts kennen zelfs de oerbands niet die aan de grond lagen van het genre. Ze smullen enkel van goed geadverteerde shit die niets te maken heeft met de échte Zwarte Kunst.

One comment

  1. Pingback: addergebroed

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s