Helfró – Een energiepiek enkele uren voor het sterven

Helfró is een nieuwe rijzende ster aan het IJslandse black metal firmament. Op 24 april brengt Season Of Mist het gelijknamige debuut van dit duo uit. Componist/drummer Ragnar Sverrisson geeft tekst en uitleg bij het ontstaan van zijn band, zijn passie voor extreem metaldrummen en opgroeien in IJsland. (JOKKE)

The English version of this interview can be found here.

(c) Void Revelations

Ragnar, aangezien Helfró een nieuwe band is vroeg ik me af hoe die in het leven geroepen werd?
De eerste Helfró nummers werden in 2015 geschreven gedurende een periode van grote eenzaamheid en zelfmedelijden. De jaren nadien kreeg het project stilaan meer vorm en in 2017 vond ik dat de tijd rijp was om de nummers op te nemen en de wereld in te sturen.

Welke betekenis schuilt er achter de bandnaam? Heeft die iets met de ‘hel’ te maken?
Helfró is een piek aan energie die terminaal zieke personen mogelijks enkele dagen of uren voor hun overlijden ervaren. Dit gaat soms gepaard met aanvaarding van je lot en kan innerlijke vrede brengen. ‘Hel‘ heeft verschillende betekenissen. Eén daarvan is inderdaad ‘hel’ maar in dit geval betekent het ‘dood’ of ‘domein van de dood’. ‘Fró‘ betekent ‘opluchting’ of ‘spirituele verzadiging’.

Op Metal Archives staat een andere versie van het debuut vermeld met alternatief artwork en één song minder op de tracklist (opener “Afeitrun” ontbreekt hier) vergeleken met de versie die Season Of Mist nu zal uitbrengen. Gaat het met andere woorden om een herwerkte versie van een ouder digitaal uitgebracht album?
Klopt volledig. Na de oorspronkelijke opnames zette ik de plaat gedurende korte tijd op Bandcamp zonder dit ergens te adverteren of op social media te vermelden. De respons overtrof echter mijn verwachtingen dus bedacht ik mezelf dat deze muziek beter verdiende. Ik ging op labeljacht en belandde uiteindelijk bij Season Of Mist. Ik besloot voor deze release het album van het net te verwijderen en een extra nummer toe te voegen voor de fysieke release.

Jij schreef alle nummers maar je bent voornamelijk gekend als drummer. Waarom besloot je dan niet om voor de gitaar te kiezen? Hoe zou je je gitaarvaardigheden vergelijken met je drum skills?
Ik kan amper voor een gitarist doorgaan eigenlijk. Het Helfrò materiaal kan ik misschien slechts op 60% van de snelheid spelen en sommige nummers helemaal niet zelfs. Als ik songs schrijf, speel ik de riffs erg traag en schrijf nadien de tabs uit voor Símon zodat hij ermee aan de slag kan gaan. Hij is één van de beste gitaristen die hier in IJsland rondlopen, dus voor hem is dit a walk in the park. Ik ben altijd gefocust geweest op drummen.

Blastbeats, helse vocalen en ijskoude gitaarriffs vormen de hoofdbestanddelen van jouw kijk op black metal. Zijn agressie, snelheid en misschien ook het technische aspect belangrijker voor jou in black metal dan bijvooreeld atmosfeer?
Agressie en snelheid creëren een intense atmosfeer dus in mijn optiek bevat onze plaat erg atmosferische muziek. Wat technische bekwaamheid betreft, kan niemand ontkennen dat muziek gebaseerd op jarenlang hard werk en het verleggen van je grenzen niet emotioneel geladen kan zijn. Als ik zelf naar black metal luister, streef ik naar dat gevoel van kracht en slechtheid, iets waar depressieve, dissonante, mid-tempo en easy-to-play bands amper in slagen. Satan definitely listens to his black metal at 666bpm.

(c) Eva Alexandra

Hoewel ik zelf een drummer ben, zou ik nooit kunnen spelen wat jij hier neerzet. Wat is het snelste aantal bpm dat we op de plaat horen en wat zijn enkele van de aspecten aan je extreme drumstijl die nog voor verbetering vatbaar zijn?
Musteri agans”, het laatste nummer op de plaat, is consistent op 280 bpm ingespeeld. Er is altijd wel plaats voor verbetering in mijn drumspel. Ik focuste in het verleden zo veel op blastbeats en snelle tom fills, dat ik de afgelopen twee jaar meer met het verbeteren en strak krijgen van mijn basdrumtechniek bezig was. De komende jaren zal ik mezelf waarschijnlijk uitdagen met meer technische oefeningen, vreemde tijdsignaturen en zo meer. Maar uiteindelijk maak ik zelden bewust de beslissing een betere drummer te worden. Ik geniet er gewoon van met mijn andere bandleden samen te spelen en bovendien is drummen ook meditatief.

Welke drummers inspireren je?
Enkele van mijn rolmoddelen zijn o.a. Derek Roddy, Nick Barker, Hannes Grossmann, Dave Grohl, Nils Fjellström en nog veel meer.

De grootste muzikale inspiratiebron die ik terug hoor is ongetwijfeld Dark Funeral. Kan je je daar in vinden?
Veel mensen vergelijken ons met hen en hoewel ik zeker van hun muziek kan genieten, ben ik ook sterk beïnvloed door minder bekende maar minstens even snelle en melodieuze bands zoals Asmodeus, Abigor, Thorns, Lord Belial, oude Keep of Kalessin enzovoort.

Gitarist/bassist Símon verzorgt ook de tweede stem en de heldere zang werd ingezongen door Gísli S. Deze wisselwerking tussen verschillende zangstijlen creëert heel wat dynamiek. Hoewel je muziek een moderne feel heeft, voegen de cleane zangkoren ook een folky of archaïsch element toe.
De speciale stijl van Gíslis heldere zang is het resultaat van zijn kijk op de melodieën en woorden die ik voor hem schreef. Tijdens het opnemen liet ik hem voornamelijk zijn eigen ding doen. Toen ik naar demoversies van de nummers aan het luisteren was, popten de cleane zangpartijen in mijn hoofd op waardoor ik ze besloot toe te voegen eerder dan dat ze het resultaat zijn van een weloverwogen plan om een bepaalde atmosfeer of stijl te creëren.

Ben je een nostalgische ziel als het opblack metal aankomt of kan je ook de meer progessiev bands appreciëren?
Ik luister voornamelijk naar muziek die de laatste twintig jaar werd uitgebracht, dus ik denk niet dat je me dan als een nostalgische ziel mag bestempelen. Ik hou zowel van enkele klassiekers als recenter werk, maar het grootste deel van de albums uit mijn playlist dateert grofweg van de periode 1997 tot 2009.

(c) Sinnead Robledo

Helfró bestaat uit twee muzikanten wat optreden doorgaans moeilijk maakt. Of zijn er plannen om live met de hulp van sessiemuzikanten op te treden?
Neen, momenteel niet en ik denk ook niet dat dat ervan gaat komen. Ik wil geen deuren gesloten houden, maar ik denk niet dat het de moeite waard is om hier veel energie in te steken tenzij er zich enkele heel degelijke concertopportuniteiten aanbieden. Een liveband samenstellen zou niet zo moeilijk zijn aangezien al veel collega’s en vrienden hun hulp aanboden. Ik hield de nummers opzettelijk kort zodat ze live spelen geen probleem zou mogen zijn…

De plaat kanaliseert de hopeloze en lege gevoelens van degenen die door bevroren woestenijen dwalen waar je thuisland IJsland bekend om staat. Dit desolate gevoel werd perfect vastgelegd in de prachtige videoclip voor het openingsnummer, opgenomen door Void Revelations. Is het leven in een afgelegen deel van de wereld met een ruwe natuurlijke omgeving een zegen of een vloek voor jou? Misschien verschilt jouw mening afhankelijk van een kijk vanuit het standpunt van muzikant of als inwoner?
Voor mij persoonlijk is het een zegen. Dit is een kleine gemeenschap, dus je hebt gemakkelijk toegang tot bijna iedereen waarmee je moet communiceren om dingen in gang te zetten voor eender welk project waar je aan werkt. Ik ben introvert en geniet van de ruimte en vooral van de stilte. Bijna iedereen die in IJsland is opgegroeid, krijgt vanwege onze hoge levensstandaard vrijwel alle kansen, dus degenen die hier misschien niet floreren, zouden geen problemen moeten hebben met het stellen en bereiken van doelen om naar een warmer, meer bevolkt land te verhuizen. In IJsland blijven en erover klagen, begrijp ik niet.

De zwarte basalt waterval Svartifoss en ijslagune Jökulsárlón waren twee van de meest impressionante dingen die ik zag tijdens mijn trip door IJsland van enkele jaren geleden. Wat zijn jouw favoriete IJslandse natuurwonderen?
Ik hou van heel IJsland, maar mijn favoriete berg is Snæfell in Lónsöræfi. In het dagelijks leven klim ik op radiotorens waardoor ik meer rondreis dan de doorsnee inwoner. Er is geen enkele regio die niet tot een intense schoonheid komt onder het juiste licht en weersomstandigheden.

Aangezien alle teksten in het IJslands zijn geschreven vroeg ik me af waar ze zoal over gaan? Impliceert het artwork van View From The Coffin waarop een kathedraal te zien is een religieus concept?
De teksten handelen over eenzaamheid en verslaving. De plaat kan gezien worden als een reis van mentaal gevangenschap, chaos en afwezigheid van persoonlijke autonomie naar vrijheid en extase door discipline. Het laatste nummer van de plaat heet “Musteri agans” wat zich vertaalt als “Tempel van discipline”. Dit vormde de inspiratie voor het artwork en er is dan ook bijna geen religieus concept. Op een mogelijks nieuwe plaat zal ik waarschijnlijk een ander thema verkennen.

Wat zijn je verdere ambities met Helfró?
Verder gaan met het schrijven van donkere, krachtige en majestueuze muziek. Wat Helfró betreft heb ik een muzikale progresse voor ogen die ervoor moet zorgen dat eenzelfde nummer of plaat geen twee keer geschreven wordt. Kortelings na de release van ons debuut, start ik opnieuw met het schrijfproces. Deze plaat was vijf jaar in de maak, dus ik start beter nu dan later.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s