Asagraum – De macht van duivelse magie

“Vrouwen boven!” lijkt het motto wel van het Nederlands/Internationale Asagraum dat recent debuteerde met het sterke “Potestas magicum diaboli”. Beschouw de 100% vrouwelijke line-up echter niet als een gimmick want het is spilfiguur Obscura en haar medecompanen absoluut menens. Wie verder leest, krijgt een inkijk in het universum van Asagraum. (JOKKE)

asagraum 2

Ave Obscura! 2017 was een heel belangrijk jaar voor Asagraum dankzij de release van jullie debuut “Potestas magicum diaboli”. Ben je tevreden over hoe de plaat ontvangen werd?
Zéér tevreden. De reviews in verschillende landen waren zéér lovend en de eerste druk van 1000 cd’s en 500 LP’s was binnen één maand uitverkocht, inmiddels zijn er weer CD’s en LP’s verkrijgbaar via KVLT label. Ik heb me eigenlijk niet veel beters kunnen wensen voor een debuterende black metal band in deze tijd!

Laten we, alvorens het verder over de plaat te hebben, eerst even terugkeren naar het ontstaan van Asagraum. Je bent of was actief in talloze black metal bands. Vanwaar de nood om er nog een band bij te nemen?
Voor de duidelijkheid, mijn enige actieve live bands op dit moment zijn Asagraum en daarnaast Draugur, Gestalte en Hekel maar in die laatste twee ben ik slechts live/back-up lid en zij spelen ook niet erg veel shows. Het valt dus wel mee met de drukte. Verder speel ik bas in Wolvenbloed maar dat is een studio project. Ik ben Asagraum vooral begonnen omdat ik een andere stijl black metal wilde spelen, meer old school en met psychedelische invloeden, en ook omdat ik in deze band alle nummers alleen wilde schrijven (hoewel ik geen drummer ben en Trish qua drums ook wat ideeën heeft bijgedragen). Verder wilde ik meer live spelen en ook dat is gegaan zoals ik voor ogen had.

Hoe verhoudt Asagraum zich tegenover je andere muzikale bezigheden?
Op dit moment goed, de andere bands waarin ik actief ben spelen niet veel live, waardoor het elkaar niet in de weg zit.

Waar verwijst de bandnaam naar? Welke boodschap wil je met de band uitdragen?
‘Asag’ is een demon uit de Sumerische mythologie en ‘raum’ betekent ‘ruimte’. Ik wil met deze muziek een geestelijke ruimte creëren waarin de Demon zich kan manifesteren. Demonen representeren en versterken krachten in de menselijke ziel die voorbijgaan aan het ego en het mogelijk maken de gewenste versie van de werkelijkheid voor jouzelf en je omgeving te creëren, hier op aarde en na de dood. Wat conventionele religies hiervan gemaakt hebben doet niet ter zake, de wijsheid van Zwarte Magie is al veel ouder dan welke nu gangbare religie dan ook.

Op jullie debuut bestaat Asagraum naast jou uit de Canadese drumster Trish Kolsvart die in Noorwegen woont. Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen en is de lange afstand geen barrière geweest voor het schrijven en inoefenen van de songs?
De samenwerking is online begonnen, ik schreef nummers en stuurde ze naar Trish. Zij leerde en verfijnde de drumpartijen, nam ze op en stuurde ze terug. Eind 2016 hebben we in Finland, omdat we daar allebei toch al toevallig waren, een aantal nummers samen geoefend en opgenomen en dit hebben we uitgebracht als de demo tape “Promo”. De andere nummers op het album zijn ook grotendeels in Finland geschreven en na de tape opname hebben we daar nog een aantal keer gerepeteerd. Hierna hebben we zo veel opgetreden dat dat eigenlijk al genoeg oefening gaf om samen te blijven spelen.

Om de plaat ook live te kunnen brengen werden gastmuzikanten gezocht. Deze live line-up lijkt echter een variabele te zijn waarvan de samenstelling wijzigt naargelang de show of tour. Ik zag dat voor de Latijns-Amerikaanse tour Trish niet (langer) van de partij is? Maakt ze nog deel uit van Asagraum en wie zijn de andere dames die je rond je verzameld hebt?
Trish zit niet meer in de band en is vervangen door de Nederlandse drumster A. Onze vaste live bassiste is de Nederlandse Mortifero en als zij niet beschikbaar is, speelt de Noorse Makhashanah die ook wel bekend is van de band Abyssic. V-Kaos, een Zweedse die in Duitsland woont, neemt de tweede gitaar voor haar rekening en soms hebben we de Zwitserse L-Kaos op toetsen, maar zij is gastmuzikant voor speciale gelegenheden en komt zeker niet iedere show mee.

Alle live muzikanten waar je mee werkt zijn van het vrouwelijk geslacht, iets wat we alleen maar kunnen toejuichen aangezien er nog steeds heel weinig vrouwen actief zijn in de black metal scene. Is het persé een must dat je medemuzikanten allemaal vrouwen zijn of sluit je niet uit dat je binnen Asagraum ooit met een man zou samenwerken? Wil je met de 100% vrouwelijke line-up een bepaald statement maken?
Ik heb voornamelijk gekozen voor een vrouwelijke line-up vanwege de originaliteit. Het is inderdaad iets wat je niet vaak ziet en ik heb gemerkt dat het veel mensen nieuwsgierig maakt naar de muziek. Verder krijg je een ander soort vriendschappelijke en spirituele band met elkaar als ieder bandlid van het zelfde geslacht is. Ik beschouw de band als een Coven van vrouwelijke heksen. Ik sluit echter niet uit dat we af en toe met een man zullen samenwerken als back-up als we een belangrijke show aangeboden krijgen en één van de dames niet beschikbaar is.

Naar welke vrouwen in het (black) metal wereldje kijk je op?
Ik kijk niet zozeer tegen mensen op. Onielar van Darkended Nocturn Slaughtercult vind ik een goede zangeres en Hetroertzen heeft een erg goede gitariste.

asagraum 1
(c) Martin Tonning-Strand en Jahn Tore Hansen

Asagraum heeft het afgelopen jaar best al wat optredens in verschillende landen gegeven en er staat een tour in Latijns-Amerika op til. Welk land of welke stad staat bovenaan je bucket list om een show te spelen?
Ik kijk vooral erg uit naar eigenlijk alle shows in Zuid-Amerika. De scene daar is veel fanatieker dan in Europa, fans maken soms zeer verre reizen om een band te zien en geven hun laatste geld uit aan een black metal show. De respons van het publiek is daardoor veel heftiger en daar speel ik dan ook graag voor.

Jullie hebben o.a. ook een mini-tour gedaan met Impiety uit Singapore en het Zweedse Wormwood. Hoe is deze tour verlopen? Gekke toestanden meegemaakt met de knakkers van Impiety?
De tour ging erg goed! Er was meer publiek dan ik had verwacht, ook op de doordeweekse dagen. Gekke toestanden met Impiety viel wel mee… met Wormwood was dit meer aan de orde, maar alleen op een goede manier! Hoop nog eens met hen een tour of festival te spelen.

Wat is de beste show die je tot hiertoe gespeeld hebt en welke tourplannen zijn er nog voor 2018?
De beste shows waren voor mij Rites of the Black Mass in Boekarest en Messe des Morts in Montreal. In 2018 spelen we naast Zuid-Amerika nog op Howls of Winter in Estland, Oration festival in Ijsland, House of Metal en Stockholm Slaughter in Zweden, Incineration festival in Engeland, Steelfest in Finland en waarschijnlijk ook nog in Zwitserland maar daar zijn we nog mee bezig.

Terug naar de debuutplaat “Potestas magicum diaboli”. Waar verwijst de Latijnse titel naar?
De macht van duivelse magie.

De teksten van de nummers zijn, op enkele na, allemaal in het Engels. “Daar waar ik sterf” werd in het Nederlands geschreven. Waarom verkoos je specifiek je moedertaal voor deze song?
Daar waar ik sterf” gaat over de legende van het Solse Gat, dit is een plaats op de Veluwe waar volgens de legende een klooster heeft gestaan waar de monniken de duivel aanbaden en drinkgelagen en orgies plaatsvonden. Als straf van God zonk het klooster in de aarde en bleef alleen een gat in de grond achter (er is hier ook een vreemde, lege poel te vinden). Toen ik daar op een nacht kampeerde werd ik geïnspireerd tot deze tekst.

De Nederlandse tekst leest veel maar als een gedicht of duistere poëzie vergeleken met je Engelstalige teksten. Vraagt schrijven in het Nederlands een andere insteek? Vind je dit moeilijker of gemakkelijker dan schrijven in het Engels?
Meestal schrijf ik in het Engels omdat ik de boodschap achter de muziek internationaal wil uitdragen. Schrijven in het Nederlands geeft echter meer poëtische mogelijkheden voor mij, omdat ik de taal beter ken. Voor thema’s die vooral relevant zijn voor het Nederlandse volk zal ik dus zeker voor die taal kiezen.

Naast de Latijnse albumtitel is ook de tekst van “Black sun prayer” in het Latijn. Ben je deze taal machtig of kreeg je hulp van buitenaf? Wat trekt je zo aan in deze antieke taal?
Ik ben het Latijn niet volledig machtig maar wel genoeg om “Black sun prayer” te schrijven, een invocatie van Satan om mijn lichaam binnen te treden, door mijn ogen mijn vijanden te zien en hen te vernietigen. Deze taal trekt mij aan omdat ze van oudsher als religieuze taal is gebruikt door de kerk, en daardoor in het onbewuste van de mens met religie en mystiek geassocieerd wordt. Ook vindt ik het een mooie ironie om juist deze taal voor een satanisch ritueel gebed te gebruiken.

Als ik de teksten er zo op na lees, lijken ze een satanische insteek te hebben. Welke andere thema’s komen er aan bod en waar haal je je inspiratie vandaan voor het schrijven van muziek en teksten?
Voor mij staat Satan voor een universele macht die in mijzelf maar ook daarbuiten aanwezig is en die mij door middel van magie ook kan helpen zowel aardse als spirituele doelen te bereiken. Dit gaat niet over het ‘aanbidden’ of ‘gehoorzamen’ van iets buiten mijzelf zoals hetgeen waarmee conventionele religies de mens indoctrineren. Ik zie deze Machten als deels het hogere en wijzere aspect van mijzelf dat verbonden is met de spirituele wereld, en deels een universele Macht die volledige vrijheid van mij als individu voorstaat. Deze Macht is zonder oordeel en goed en kwaad bestaat niet in het licht en de duisternis van de eeuwigheid.

In het nummer “Transformation” zing je “Long ago, I chose this path. A black witch with a child’s face. And hatred changed me into what I am”. Dit lijkt me sterk autobiografisch te zijn. Wat trok je destijds zo aan in black metal en waartegen was je haat gericht?
Mijn kindertijd heb ik als moeilijk ervaren. Urenlang op school tegennatuurlijk stilzitten en geïndoctrineerd worden met saaie middelmatigheid, kennis die je tegenwoordig overal op Google kunt vinden en een vooral politiek correcte en kortzichtige versie van onze geschiedenis was niet echt aan mij besteed. Bovendien kreeg ik weinig begrip van mensen om mij heen. Daardoor heb ik veel haat ervaren naar de mensheid en de maatschappij, en toen ik als tiener voor het eerst black metal hoorde, voelde ik die haat in de muziek en dat trok mij meteen aan. Inmiddels ben ik niet meer bezig met het haten van wat ik niet wil zijn, maar juist met het ontwikkelen van wie ik wel wil zijn en het leven creëren dat bij mij past. De haat heeft mij hier echter wel bij geholpen en “Transformation” is een dankbare ode aan die emotie.

Is er een reden waarom de tekst van het nummer “Leviathan” niet op het tekstvel afgedrukt staat?
Leviathan” is een cryptische tekst naar aanleiding van een droom die ik had waarin ik Leviathan zag als half man, half serpent. Hij stond in zee en ving de bliksem op met zijn handen. Dit was voor mij een teken van Demonische hulp van Leviathan, een krachtige mannelijke, destructieve energie die ik op dat moment nodig had. De tekening in het CD boekje zegt meer dan de tekst voor de gemiddelde luisteraar, daarom heb ik gekozen voor de tekening.

Met Asagraum slaag je erin om de gloriedagen van de Noors klinkende black metal te doen herleven. Ben je een purist die krampachtig vasthoudt aan de klassiekers in het genre of zijn er ook nieuwe bands die je goed vindt?
Nieuwe bands die ik goed vind, zijn vooral IJslandse black metal bands met psychedelische invloeden zoals Svartidauði, Sinmara en Misþyrming. Dit zijn dan ook mijn grootste muzikale invloeden naar traditionele jaren ’90 black metal en dit zal nog meer te horen zijn op het volgende album dat ik op dit moment aan het schrijven ben.

Voor de release van de plaat besloot je in zee te gaan met het Finse Kvlt-label dat vooral gekend is van haar samenwerking met het legendarische Beherit. Hoe zijn jullie bij hen terecht gekomen en ben je tevreden over de samenwerking?
We zijn bij hen terecht gekomen doordat één van de medewerkers ons live zag op Helsinki Black Mass. Zij hebben “Potestas magicum diaboli” goed gepromoot, te zien aan de verkoopcijfers. We zijn dus zeker tevreden.

Jullie hebben ook een drie songs tellende promo cd? Had deze louter promotionele doeleinden of beschouw je deze eerder als een demo daar ik heb gezien dat deze ook op tape te verkrijgen was?
Dit was enkel een promo op tape, een demo die ook verkocht is door het label Zwaertgevegt en door onszelf bij optredens. Op CD is deze nooit uitgebracht.

Voor de mix en mastering trokken jullie naar de ondertussen befaamde Necromorbus Studio. Meestal vind ik het vrij duidelijk hoorbaar wanneer een plaat bij Tore Stjerna ingeblikt werd, hoewel jullie plaat toch een iets ander geluid heeft meegekregen dan wat we doorgaans van hem te horen hebben gekregen. Hebben jullie de muziek ook bij hem opgenomen?
Nee, we hebben de drums in een studio in Oslo opgenomen en ik heb de andere instrumenten en vocalen thuis en in een oefenruimte opgenomen direct op mijn laptop. Tore heeft wel grotendeels het geluid bepaald door de gitaren en bas te re-ampen na instructies van mij over hoe het zou moeten klinken. Ik ben zeer tevreden over de samenwerking met hem en zal hem voor de volgende CD ook vragen te mixen en masteren.

Ben je nog steeds 100% tevreden over het eindresultaat of zijn er zaken die je bij een volgende plaat anders zou aanpakken?
Nee ik ben 100% tevreden.

Wat heb je op korte termijn nog allemaal voor ons in petto met Asagraum?
Onze eerstvolgende show is 16 februari op Howls of Winter in Estland en verder werk ik met drumster A. aan nummers voor de volgende CD, en binnenkort wordt aangekondigd bij welk label deze zal uitkomen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s