Misþyrming – Het publiek ophitsen

Op de warmste dag die ooit officieel gemeten werd in België, hing ik aan de lijn met Dagur Gíslason, oprichter, componist, frontman en gitarist van het IJslandse Misþyrming. Terwijl ik last had van een gigantische zweetreet, zat de frontman dan weer met een verkoudheid opgescheept. Van contrasten gesproken! Het was niet evident een interviewmoment met Dagur vast te leggen. Reden hiervoor was zijn drukke studioschema met o.a. Mannveira, maar hij wist me ook te vertellen dat er een studioversie in de maak is van “Sól án Varma”, het ‘commissioned piece‘ dat Dagur, samen met leden van Misþyrming, Svartidauði, Wormlust en Naðra, tijdens Roadburn 2018 opvoerde. Bovendien zit de IJslander ook midden in de voorbereidingen voor een anderhalve maand durende trip naar Roemenië. Een drukbezet man op zijn zachtst gezegd. (ADDERGEBROED)

The English version of this interview can be found here.

© Verði Ljós

Hallo Dagur, “Algleymi” is nu enkele maanden uit. Hoe zijn de reacties tot dusver?
Goed eerlijk gezegd, hoewel er natuurlijk altijd mensen zijn die het debuut beter vinden, wat geen probleem is. Ik ben erg blij dat “Algleymi” er eindelijk is, want de aanloop naar het album liep niet van een leien dakje sinds we met de opnames startten in 2016.

Zo lijkt het inderdaad wel. Ik was er immers bij toen jullie in 2016 ‘artist in residence‘ waren op Roadburn en jullie “Algleymi” reeds in zijn geheel vertolkten. Toch heeft het nog een dikke twee jaar geduurd alvorens de plaat uitkwam.
Toen Walter ons vroeg om drie avonden op een rij op te treden, besloten we elke keer een andere set te spelen. De laatste avond stond in het teken van ons debuut “Söngvar elds og óreiðu”, de tweede set was getiteld “Úlfsmessa” en was een collaboratie met leden van Naðra, NYIÞ en Grafir. Voor de eerste show besloten we inderdaad om al het materiaal van “Algleymi” te laten horen, aangezien de opnames toen net afgerond waren.
’t Is te zeggen: de eerste opnames, want tijdens het mixen, ontdekte ik dat enkele partijen niet strak ingespeeld waren en dat de sound erbarmelijk klonk door met goedkoop materiaal zoals shitty microfoons te werken. Ik had op voorhand moeten weten dat zoiets in de mix niet recht te trekken valt. Er zat dus niets anders op dan het hele opnameproces, na intense repetities, helemaal over te doen in de herfst van 2017. Voor de drumopnames trokken we deze keer naar een professionele studio en de andere opnames vonden plaats in Gryfjan, onze repetitieruimte, maar met veel beter materiaal zoals een Mesa Boogie amplifier die ik leende van mijn goede vriend Þórir van Svartidauði.

Zat er, op de sound na, veel verschil tussen de eerste en tweede opname van “Algleymi“?
Eigenlijk niet, behalve dat ik de tekst voor één nummer herschreef.

Als ik een puntje van kritiek mag geven: ik vind de zang wat te veel op de voorgrond staan in de mix en de muziek hierdoor, vooral in de meer melodieuze stukken, domineren. De sound doet me hierdoor wat aan Behemoth’s laatste platen denken.
Ik vind Behemoth’s platen fantastisch klinken, dus ik beschouw dat als een compliment.

Ik heb ook de indruk dat je stem op “Algleymi” dieper klinkt. Hanteer je een nieuwe manier van zingen?
Ja inderdaad, ik wou krachtiger klinken en onze energetische live-sound meer benaderen op plaat.

© Void Revelations

Algleymi” bevat gastbijdrages van Sturla Viðar van Svartidauði en Wraath van Darvaza, Behexen en ex-One Tail One Head. Wat mij betreft, is Wraath de beste black metal frontman die er momenteel rondloopt. Welke muzikanten inspireerden jou om een frontman te worden?
Ik denk dat Wraath en ikzelf elkaars favoriete frontman zijn, haha. Hij is zo’n energetische en enigmatische man die ik erg graag bezig zie. Met Misþyrming proberen we altijd een bijna dierlijke, rauwe en agressieve performance neer te zetten en het publiek altijd op te hitsen (ik herinner me hun optreden op Aurora Infernalis in 2015 waarbij de bandleden tijdens een intermezzo zelfs het publiek indoken om de gemoederen te verhitten, JOKKE). Bij sommige black metal bands staan de muzikanten als zoutpilaren op het podium waarbij ze meer gefocust lijken op foutloos spelen dan op het brengen van een performance. Well, fuck that.
Toen ik had besloten om met Misþyrming op te treden, wou ik wel zingen en gitaarspelen combineren. Onze muziek bevat immers lange instrumentale passages en ik zou het moeilijk vinden om die te overbruggen zonder gitaar in mijn handen.
Qua inspiratiebronnen heb ik een heel grote bewondering voor Arioch/Mortuus. De manier waarop hij met Marduk op het podium staat is zó intens en bovendien heeft hij erg veel fantastische nummers geschreven met Marduk, Triumphator en Funeral Mist. Ook Till Lindemann van Rammstein mag ik niet onvermeld laten. Zij inspireren me met hun mannelijke en toch nog humoristische homo-erotische stijl van optreden.

In tegenstelling tot jullie debuut, zijn de teksten nu wel in het boekje te vinden en zijn ze zelfs vergezeld van een Engelse vertaling. Was het deze keer belangrijk voor jou om de luisteraars een idee te geven van de teksten?
Op een bepaalde manier wel, ja. Er vroegen wel wat mensen naar de teksten van “Söngvar elds og óreiðu” waarna ze middels Google Translate een poging ondernamen om te weten waarover ik zong. We weten allebei dat deze vertalingen echter niet altijd even correct of genuanceerd zijn. Daarom besloot ik zelf met de vertalingen aan de slag te gaan. Ik koos voor een directe 1-op-1 vertaling van elk woord; de Engelse teksten zijn dus minder poëtisch dan hun oorspronkelijke IJslandse versie. Op deze manier kan ik misschien mensen aansporen om IJslands te leren. Het album bevat ook een tekstuele bijdrage van dichter en mzuikant Kristófer Páll voor het nummer “Og er haustið líður undir lok”.

Qua tekst, is vooral het epische nummer Ísland, steingelda krummaskuð” (“Iceland, castrated dump”) erg fascinerend. Ik kan me wel vinden in het sombere beeld dat je in het nummer schets. Hoewel ik erg onder de indruk was van de overweldigende natuur in IJsland, denk ik niet dat ik er zou kunnen wonen gezien de uitgestrekte desolaatheid. Is het door zo afgelegen te zijn van het Europese vasteland moeilijker voor IJslandse bands?
Op sommige vlakken wel, ja. Samen met onze gitarist Tómas Ísdal, run ik het Vánagandr tape label. Toen we ontdekten dat er ook in IJsland interesse was in vinyl, zochten we uit hoe we dit efficiënt konden realiseren. Maar het is gewoon niet logisch om vinyl in Europa te laten produceren, vervolgens naar IJsland te verschepen om dan terug naar Europese klanten te versturen. Het label is trouwens nog steeds actief, hoewel de activiteiten op een laag pitje staan. Er komt weldra wel een tapeversie van “Algleymi” aan.

Ik was ook verbaasd over het feit hoe toeristisch IJsland wel niet is. De luchthaven lijkt de toestroom aan toeristen nog amper aan te kunnen en aan elk sightseeing punt staan de bussen te wachten, hoewel je bijna alleen op de baan rijdt. Denk je dat IJsland stilaan haar maximumcapaciteit qua toerisme bereikt heeft? (Het aantal toeristen dat jaarlijks naar IJsland afzakt ligt vijf keer hoger dan het bevolkingsaantal, JOKKE).
Ja, vijf jaar geleden waren de parkings aan de watervallen nog gratis, maar dat is nu verleden tijd met de vele hordes toeristen die er jaarlijks komen. Bovendien zijn er veel toeristen die niet deftig met een wagen kunnen rijden of shitty auto’s huren, wat soms resulteert in auto-ongevallen. We kennen nu zelfs files in Reykjavik! Onze hoofdstad ziet er ondertussen trouwens ook sterieler uit, vroeger bezat ze veel meer kleur.

Voor het debuut verzorgde je gedeeltelijk zelf het artwork. Voor “Algleymi” besloot je met de Nederlandse kunstenaar Manuel Tinnemans samen te werken?
Na de release van “Söngvar elds og óreiðu”, contacteerde Manuel mij om te vragen of we op een dag niet zouden kunnen samenwerken. Ik ontmoette hem in Svartidauði’s repetitieruimte toen ik met hen enkele zangopnames aan het doen was. We dronken enkele biertjes en werden samen dronken. Hij vertelde over zijn trip doorheen IJsland en wat hij daarbij voelde. Dit spoorde me aan het nummer “Ísland, steingelda krummaskuð” te schrijven en ik besloot ook voor het artwork samen te werken. Ik vind dat de afbeelding van de man op de klif de atmosfeer van de muziek en teksten heel goed weergeeft.

Jullie debuut en de daaropvolgende split met Sinmara, werden uitgebracht door het Noorse Terratur Possessions en het terziele gegane Amerikaanse Fallen Empire Records. “Algleymi” kwam uit via Norma Evangelium Diaboli. Waarom switchten jullie naar dit Franse label?
Destijds waren Terratur en Fallen Empire de geschikte labels om “Söngvar elds og óreiðu” uit te brengen. Voor “Algleymi” was het echter tijd om de zaken naar een volgend niveau te tillen. Het voelt trouwens absolutely fucking great om deel uit te maken van Norma Evangelium Diaboli, aangezien er zo veel van mijn favoriete bands zoals Antaeus, Funeral Mist en Deathspell Omega gehuisvest zijn.

Ik herinner me dat jullie regelmatig covers speelden in het begin. Op het Beyond the Gates Festival in het Noorse Bergen was ik in 2015 vanop de eerste rij getuige van jullie versie van het Funeral Mist-nummer “The God Supreme” waarvoor Aricoh jullie zelfs op het podium vervoegde. Op het Aurora Infernalis Festival in Arnhem in datzelfde jaar brachten jullie “Commando” van The Ramones. Zijn er nog covers die jullie speelden?
Voor de festivals waar we extra speeltijd hadden, besloten we een cover in de setlist op te nemen. Zo speelden we vorig jaar op het De Mortem et Diabolum Fest in Berlijn een cover van het Svartidauði-nummer “Dthtrp” waarvoor diens Sturla Viðar ons eveneens op het podium vervoegde. En voor een optreden in IJsland besloten we voor het nummer “Angel in disguise” van de IJslandse hardcore band Minus te gaan. Voor onze show in het Finse Turku in 2017 wou ik echt een Fins nummer brengen aangezien het land zo’n geweldige scene heeft. We kozen uiteindelijk voor “The horny and the horned” van Impaled Nazarene. Dat nummer van The Ramones speelden we omdat het zo’n energiebom is. Tijdens de opnamesessies van ons debuut werd ook een versie van Slayer’s “War ensemble” ingeblikt, maar ik denk niet dat we die ooit zullen uitbrengen. Covers spelen is erg leuk om doen.

© Void Revelations

Oorspronkelijk startte je de band in juni 2013 als solo-project toen je nog in de secundaire school zat. We zijn nu zes jaar later en je bracht met Misþyrming twee langspelers en een EP uit, speelde verscheidene club- en festivalshows buiten IJsland, was curator op Roadburn en speelde er twee jaar later het “Sól án Varma”-stuk. Wat beschouw je tot dusver als je grootste verwezenlijking?
Al deze dingen waren erg cool om te doen en maken deel uit van de hoogtepunten. “The God supreme” samen met Arioch opvoeren was extra speciaal voor mij aangezien ik – zoals ik reeds vertelde – een grote fan ben van Funeral Mist waarmee hij bovendien nooit live speelde.

Je nam ook al verscheidene platen op voor andere IJslandse bands waaronder het recent verschenen fantastische debuut “Undir skyggðarhaldi” van Andavald. Is het studiowerk ondertussen je bron van inkomsten of is dit eerder een hobby?
Ik heb een voltijdse baan om de huur te betalen, maar doe inderdaad ook veel studiowerk voor bevriende IJslandse bands, iets wat ik heel graag doe en heel serieus neem. Tof trouwens dat je die Andavald-plaat zou goed vindt. Het was een erg experimentele studio-opname, vooral gezien het feit dat schrijven en opnemen een nieuw gegeven was voor die gasten.

Naast Misþyrming, maak je ook deel uit van Martröð, Naðra en Skáphe. Met die laatste kwam recent een erg coole collaboratie met Wormlust uit. Zit er van Martröð en Naðra ook nieuw werk aan te komen?
De Skáphe en Wormlust-split was inderdaad very sick. Martröð werd opgericht door Alex Poole, maar staat momenteel on hold door de vele andere muzikale bezigheden van de leden. Met Naðra spelen we af en toe enkele shows en telkens we een nieuw nummer af hebben, staan we te popelen om het live te brengen. We deden zo wel al enkele premières haha. We zijn erg opgewonden over het nieuwe materiaal en hopen dit snel te kunnen uitbrengen.

© Verði Ljós

Ik ben geboren in het begin van de jaren ’80 wat maakt dat mijn favoriete black metal-platen veelal diegene zijn die in de jaren ’90 uitkwamen. Ik herinner me nog goed de eerste keer dat ik de videoclip van Emperor’s “The loss and curse of reverence” zag. Ik was erg onder de indruk en besloot de mysterieuze wereld van black metal verder te verkennen. Aangezien jij een stuk jonger bent, vroeg ik me af welke platen de grootste impact op jou hadden? Ook de klassiekers of eerder albums die in de jaren ’00 uitkwamen?
Beide, eerlijk gezegd. Ik ontdekte het genre dankzij Deathspell Omega of Funeral Mist’s “Maranatha” maar evengoed via “De mysteriis dom sathanas” of Burzum’s “Hvis lyset tar oss”. Grappig trouwens dat je Emperor vermeldt, aangezien ik om de één of andere reden nooit écht naar die band luisterde. Maar veel mensen zeggen me dat ze Emperor-referenties terughoren in “Algleymi“, waarschijnlijk door het gebruik van keyboards en de meer epische passages.

In september vertrekken jullie op een Europese headlining tour met Darvaza en Vortex Of End. Alle drie de bands stonden eerder dit jaar op het A Thousand Lost Civilizations festival in Brussel. Werden de plannen voor deze tour in onze hoofdstad gesmeed?
Het idee was al ouder, maar de bevestiging kwam tijdens het festival aangezien Leslie deze tour ook regelt. Het was een fantastisch gebeuren trouwens. Onze show in Atelier 210 was OK, hoewel ik liever in Magasin 4 had gespeeld. Zo jammer dat deze coole venue weldra zal sluiten.

Wel, ik ben door mijn vragen heen. Ik wens je een spoedig herstel van je verkoudheid en wens je het allerbeste met je trip naar Roemenië. Hopelijk tot in Brussel in september!
Dankjewel”, antwoordt Dagur in het Nederlands. Door de vele tijd op Roadburn, ken ik enkele woordjes Nederlands, hehe.


One comment

  1. Pingback: addergebroed

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s