Sun Worship – Het is fijn om met twee te zijn

De toekomst van Sun Worship leek met het vertrek van gitarist/zanger Felix-Florian Tödtloff even aan een zijden draadje te hangen. Voor buitenstaanders althans, want de creatieve kracht achter deze Duitse band is in handen van zanger/gitarist Lars Ennsen en drummer/zanger Bastian Hagedorn. Die eerste trokken we na Sun Worship’s show in Tilburg aan de mouw voor een interview dat zich enkele weken later voltrok. (JOKKE)

The English version of this interview can be found here.

Dag Lars, hoe verliep de recente “Emanations of desolation” tour?
Hey Johan, de tour verliep best goed! Hij kwam vrij spontaan en op korte termijn tot stand door verder te borduren op een paar data die al eerder vastlagen. Over ’t algemeen is oktober een zeer drukke concertmaand, maar we slaagden erin om elke avond een show te hebben, de rijafstanden waren beperkt en bijna elke show was op de één of andere manier wel speciaal voor ons. Best tevreden over het resultaat dus!

Tegenwoordig bestaan tours regelmatig uit packages van twee of drie bands die dagelijks aangevuld worden door lokale support bands. Jullie gingen echter alleen de hort op, waardoor het publiek grotendeels speciaal voor jullie komt. Ik was aanwezig op de show in Tilburg en vond het een geslaagde avond: enkel Sun Worship die een uur speelt en basta. Een formule die naar meer smaakt of is het toch beter om met een gelijkgestemde band de baan op te gaan?
Normaal gezien touren we met een band die we goed vinden, maar daar was deze keer geen tijd voor. Het kon tevens geen kwaad om eens te zien hoe het zou zijn om een week alleen te touren. Veel avonden waren we ook de enige band op de affiche wat best cool was: je bepaalt zelf de opstelling, geen changeovers, op tijd opkrassen, bier, bier, bier en bed, bed, bed. Hoewel ik het fijn vind om met een andere band te touren, was dit best een toffe ervaring. Ook vanuit het standpunt van concertganger kan ik deze formule wal smaken; ik heb het moeilijk om me op meer dan twee bands per avond te concentreren, vooral als ze dezelfde stijl spelen.

Gitarist/zanger Felix-Florian Tödtloff nam de biezen, waardoor Sun Worship nu als duo in plaats van trio opereert. Waarom verliet hij de band en had dit een invloed op het creatieve proces?
Felix-Florian voelde het niet meer. Fair enough. Sun Worship werd zelfs een tijdje ontbonden. Drummer Bastian en ikzelf zijn echter altijd de creatieve kern geweest en kwamen al snel tot de vaststelling dat we nog niet uitverteld waren. Dus na een break van een half jaar begonnen we met frisse moed en zonder verwachtingen terug te schrijven en repeteren. Ons vertrouwen kreeg een echte boost doordat we beseften dat de band als een duo écht kon werken en het schrijfproces als hecht teamwork gebeurde. In het verleden waren er nogal veel discussies over nummers en delen van songs.

Vergeleken met de twee voorgaande langspelers, klokt “Emanations of desolation” op één uur speeltijd af. Kwam de inspiratie vanzelf?
Dat kan je best zeggen ja! Eerlijk gezegd hou ik zelf niet zo van dubbel LP’s, veertig minuten muziek zou meer dan voldoende moeten zijn, maar soms moet je buiten je comfortzone gaan als dat het resultaat rechtvaardigt. Wat belangrijk is, is dat het album ‘compleet’ aanvoelt. Er was niets gepland en uiteindelijk konden we geen enkel nummer weglaten zonder de eindvisie oneer aan te doen. Het schrijfproces was een uitbarsten van pure energie en we slaagden erin om die energie in de opnames te capteren. Hier ben ik best trots op.

Ik hou van de organische sound van de nieuwe plaat en was best curieus te zien hoe jullie het er live vanaf zouden brengen. Ik moet zeggen dat het geluid dik in orde was! Moet je andere of extra pedalen en materiaal gebruiken nu de band ‘enkel’ uit één gitaar en een drum bestaat?
Ik gebruik twee signalen met een verschillende distortion en reverb pedaal met elk hun eigen versterker met verschillende eq settings. Nothing super fancy. Ik heb een reverb pedaal met nogal vreemde karakteristieken, een soort van geheim ingrediënt, hij is een beetje noisy en kieskeurig en misschien ook wel een beetje kapot, maar hij maakt een groot deel uit van de totaalsound die ik probeer te creëren met slechts één gitaar. Ik heb hem al eens proberen vervangen, maar vond geen goed alternatief.

Jullie speelden de avond in Tilburg enkel nieuw materiaal. Is het onmogelijk geworden om de oudere songs zonder een tweede gitaar te spelen? Nooit overwogen om er opnieuw een tweede gitarist bij te betrekken?
We speelden vroeger veel van de oudere songs ook met enkel één gitaar en sommige lenen zich daar perfect toe. De reden dat we deze keer enkel nieuw materiaal speelden is dat we hier gewoonweg zin in hadden, omdat het andere materiaal…wel ja, oud is. We hebben de idee van een extra gitarist even overwogen, maar we zijn twee weirdo’s die liever onder ons optrekken, iets wat niet alleen onszelf maar ook anderen ten goede komt. Being a two-piece rules.

Sun Worship maakte altijd al gebruik van de dynamiek van twee zangers. Nu zingt drummer Bastian Hagedorn ook. Zelf drummer zijnde, merkte ik op dat hij niet met gekruiste armen speelt, maar een open houding heeft waarbij hij zijn ride en china cymbaal aan dezelfde kant van zijn hi-hats heeft staan. Is dit om beter te kunnen zingen omdat op deze manier je borstkas en longen meer open staan?
Ha, goed punt. De eigenlijke reden is echter dat hij een linkshandige is die op een rechtshandige kit drumt. Hij bespeelt de ride en hi-hat met zijn links hand, en het zou waarschijnlijk moeilijk zijn om anders aan de ride te geraken…denk ik?

Sun Worship is een band die de geluidselementen en visuele aspecten zoals artwork en logo van black metal hanteert, maar niet qua persoonlijke presentatie van de bandleden. Dit leverde jullie soms verwijten van “hipster black metal” of “untrue” op. Beschouwen jullie Sun Worship zelf eigenlijk als een black metal-band en wat zijn volgens jou de minimumcriteria waaraan een metal-band dient te voldoen om als “black metal” bestempeld te kunnen worden?
In principe hou ik me niet met labeltjes bezig. Ik beschouw ons als een heavy metal-band, punt aan de lijn. Ik erken echter dat in geval van black metal de dingen wat meer gecompliceerd zijn. Als je aanneemt dat het volledig buiten beschouwing laten van de mening van buitenstaanders centraal staat in black metal, dan heb ik er geen probleem mee om Sun Worship als een black metal-band te bestempelen aangezien we muzikaal en spiritueel gezien bepaalde essentiële aspecten van het genre bevatten. De regeltjes over wat “true” is en wat niet, werden ooit gepostuleerd door een bende 17-25 jarige jongeren die de dag van vandaag fysiek, creatief of spiritueel dood zijn en/of goed cashen wegens hun verleden op eerder grote en “untrue” evenementen. Het komt erop neer dat er tegenwoordig niet zo veel mensen meer rondlopen met een orthodoxe visie op black metal die ik respecteer. Ik meen echt dat mensen zich over het feit moeten zetten dat black metal an sich een zeker gewicht en waarden zou hebben voor de protagonisten, want indien dat het geval was, zou 99% ervan niet bestaan. Dat gezegd zijnde beschouw ik Sun Worship niet (langer) als een black metal-band, simpelweg omdat ik niet voel dat we dat nog zijn. De minimum criteria gaan voor alle kunstvormen op: je moet bereid zijn om er bloed, zweet en tranen in te steken, jezelf voortdurend uit te dagen, het gevecht met jezelf aan te gaan en je ego niet groter te laten worden dan je creaties.

In een oud interview met Echoes and Dust las ik een statement van jou waarin je zei dat “black metal has been dead for at least 20 years, for better or worse.” Wat is het nut omblack metal te spelen als je van mening bent dat het beste 25 jaar geleden reeds werd gedaan. Dan kan je evengoed thuis blijven en Darkthrone -platen opzetten, niet? Er moet toch minstens één goede reden zijn die rechtvaardigt waarom Sun Worship een band is die de stijl van black metal speelt?
Opnieuw een beetje wat ik net vertelde. De term en de waarden die aan black metal vast hangen, staan alle lange tijd in de uitverkoop. Slechts weinigen zijn er wat mij betreft in geslaagd om sindsdien – al is het maar een klein beetje – een deel van die ingesteldheid te capteren. Dat is natuurlijk super subjectief en verdomme man, ik probeerde toen enkel een arrogant sarcastisch punt te maken, ok? Aan de andere kant zijn er veel recente bands en platen die ik respecteer en waarvan ik geniet en die volgens mij als black metal bestempeld kunnen worden. De oprichting van Sun Worship was om tegemoet te komen aan een oude duivelse jeuk die in 2009 heel acuut begon te kriebelen. Niets meer, niets minder. Thuis blijven en oude Darkthrone-platen spelen lijkt me trouwens nog niet eens zo’n gek idee, hoewel het in mijn geval eerder “Soulside journey” zou zijn, haha!

De inspiratie voor teksten en artwork lijkt me grotendeels om natuurlijke taferelen te draaien, hoewel de band haar roots in een grootstad als Berlijn heeft. Heb je beide werelden nodig in het leven om te kunnen functioneren?
Onze teksten gaan over veel maar dan dat hoor, je doet ze een beetje te kort. Hoe dan ook zou ik graag willen claimen dat ik liever in een minder bevolkt gebied zou wonen maar het feit dat je niet verwacht wordt met iedereen (die je ontmoet) interactie te hebben, maakt het stadsleven veel gemakkelijker voor de doorsnee sociofoob. Het zou natuurlijk veel leuker zijn als alle toffe, rare mensen in een klein dorp in de heuvels zouden samenhokken, maar de realiteit is dat ik in de stad vastzit wegens mijn werk, en dat is waarschijnlijk hetzelfde voor de anderen. Ik probeer de stad echter te ontvluchten wanneer mijn luie aard het toelaat.

Het artwork is prachtig en sluit perfect aan bij de emoties en muziek. Waar werd de foto genomen?
Merci! De foto is genomen in Cuevas de Artá op Mallorca en werd later gemanipuleerd om het gewenste resultaat te verkrijgen. Er was een sterke resonantie tussen die plaats en de – toen nog niet volledig afgewerkte – plaat, zelfs voor de foto genomen werd.

Tussen de laatste twee platen door verscheen een liveregistratie getiteld “Eleven four fifteen” die verwijst naar de datum van jullie optreden op Roadburn. Beschouw je Sun Worship eerder als een live dan studio-band?
Zelf maak ik dat onderscheid eerlijk gezegd niet. De live-plaat kwam uit omdat we dat waardig vonden. Ze capteert de band op een bepaald punt in haar tijdlijn dat nu lang geleden lijkt, maar nog steeds significant is. Kortelings nadien begonnen we aan een inspannend schrijfproces voor wat “Pale dawn” werd. Toen we in september van dat jaar terug naar Tilburg gingen, was die plaat bijna af en was de band ietwat een andere entiteit.

Al jullie releases, zij het een demo, split of album, werden via een ander label uitgebracht. Verkiezen jullie onafhankelijk te blijven in plaats van een handtekening onder een meerplatencontract te zetten?
Geen handtekeningen, nooit, geen plannen en geen spijt! Het was deels toeval dat de dingen liepen zoals ze liepen maar momenteel zijn we erg blij dat de nieuwe plaat via Vendetta Records uit kwam.

Je maakt sinds een tweetal jaar ook deel uit van Unru, waarmee Sun Worship in 2013 een split uitbracht. Ik kon hun plaat “Als Tier is der Mensch nichts” uit 2016 best smaken. Mogen we snel nieuw werk verwachten?
Het blijft riskant hier omtrent verwachtingen te hebben, maar we hebben ondertussen wel aan nieuw materiaal gewerkt dat we hopelijk in de niet zo verre toekomst kunnen uitbrengen.

Het duurde drie jaar alvorens “Emanations of desolation” er was. Gaat het opnieuw zo lang wachten worden op een opvolger?
Geen plannen maken, kwam ons in het verleden goed uit. Totaal geen idee dus!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s