Mörk Gryning – Het vuur in het hart van de mensen opwakkeren

Mörk Gryning is terug na een afwezigheid van ruim vijftien jaar en dat zullen we geweten hebben. Sinds 2016 waren de Zweden al sporadisch op een podium te zien, maar nu is er dan eindelijk ook die nieuwe plaat. “Hinsides vrede” grijpt terug naar de oudste platen van de band en daar zijn we absoluut niet rouwig om. Samen met Jonas Berndt, beter gekend als Goth Gorgon, blikken we terug op het verleden, praten over het heden en lichten een tipje van de sluier op over de toekomst. (JOKKE)

The English version of this interview can be found here.

Hey Jonas. Met nieuwe platen van Naglfar, Necrophobic en nu ook jullie terugkeer worden fans van Zweedse melodieuze black metal anno 2020 op hun wenken bediend. Denk je dat, afgezien van COVID-19, 2020 het juiste moment was voor de comeback van Mörk Gryning?
Ja absoluut. We zijn lang genoeg weg geweest en het is tijd om een ​​statement te maken voordat het te laat is.

Vijftien jaar geleden besloot je met Mörk Gryning te stoppen vanwege een plotselinge desinteresse in extreme metal. Wanneer begon het weer te kriebelen om de band te hervormen en nieuwe muziek te gaan schrijven? Ben je niet bang dat je binnenkort weer met deze desinteresse zult worden geconfronteerd?
Nee. Het is niet zo dat ik, omdat we weer actief zijn, naar elk nieuw album dat uitkomt moet luisteren, dan raak ik er misschien wel terug verveeld door. Voor mij is het belangrijk om niet te veel naar andere bands te luisteren, ik moet mijn oren fris houden. Ik heb altijd al af en toe gecheckt wat er in de scène gebeurt, maar de inspiratie voor muziek komt voor mij meestal van binnenuit. Dat gezegd zijnde, gelden onze invloeden uit het verleden vandaag nog steeds en sommige nieuwere bands kunnen ideeën geven.

Luister je dan veel naar hedendaagse extreme metalmuziek of zit je toch eerder vast in het verleden? Ik stel deze vraag omdat veel muzikanten van “grotere” acts alleen de bands van vroeger lijken te waarderen, maar wat verwacht je van mensen die je nieuwe platen horen? Denk je dat “Hinsides vrede” vooral fans zal aantrekken die de band van vroeger kennen of eerder een nieuw en jonger publiek? Wat zeg je tegen mensen die reageren dat alleen je debuut en semi-klassieker “Tusen år har gått …” ertoe doet?
Ik denk dat zowel oude als nieuwe fans van dit album zullen genieten. Het is geen nostalgietrip, we gebruiken natuurlijk de elementen die bepalen wie we zijn, maar deze laat is heel anders dan bijvoorbeeld “Tusen år har gått” of “Maelstrom chaos“. Zoals ik al eerder zei, luister ik niet veel naar de nieuwere bands. En over het algemeen zet ik ook de oude klassiekers op als ik wat oude black metal wil horen.

Mede-oprichter Draakh Kimera nam niet deel aan het titelloze album dat in 2005 werd uitgebracht voordat Mörk Gryning werd begraven. Waarom besloot hij toen te stoppen en was het moeilijk hem te overtuigen om weer bij de band te komen? Kan Mörk Gryning bestaan ​​zonder een van jullie twee aan boord?
Nou ja, dat hebben we al gedaan. Maar in die dagen was de band heel anders, het is moeilijk voor mij om Mörk Gryning vandaag zonder één van ons twee te zien bestaan. Ik weet niet meer precies waarom hij de band destijds verliet, ik denk dat hij gewoon andere dingen in het leven wilde nastreven. Het was niet moeilijk om hem te overtuigen, eigenlijk was het andersom, hij overtuigde mij…. En dat duurde even, maar na de twee reünie-optredens (Party.San Open Air in 2016 en een show in de Zweedse club Kraken; ADDERGEBROED) was ik terug volledig mee.

De promofoto’s tonen drie leden, hoewel jullie met vijf zijn voor live concerten. Wie zijn de andere twee muzikanten en maken ze officieel deel uit van Mörk Gryning?
Aeon en CG, die live met ons spelen, waren de laatste jaren voor de pauze lid. Het voelt geweldig om ze in de band te hebben, want het geeft ons de historische ruggengraat die we nodig hebben omdat we ze goed kennen, zowel muzikaal als persoonlijk. Ze namen allebei deel aan het album (C-G speelt drums op twee nummers en Aeon speelt de twee piano-intermezzo’s en deed enkele cleane zang) maar we hadden geen tijd om ze als volwaardige leden op te nemen. Op dit moment zijn ze echter allemaal aan het repeteren in Zweden, dus in zekere zin maken ze meer deel uit van de band dan ik, aangezien ik op het Franse platteland woon.

Wanneer een band na een lange periode een comeback aankondigt, is het altijd lastig wat te verwachten, maar ik moet zeggen dat ik “Hinsides vrede” goed kan smaken. De plaat klinkt als een mix van de agressie van “Return fire” en de meer orkestrale benadering van “Maelstrom chaos”, de laatste van jullie albums waar ik vroeger naar luisterde, want na deze verloor ik om de een of andere reden interesse in de band. Was het een bewuste beslissing om stilistisch terug te gaan naar het oudere werk in plaats van de meer progressieve stijl van de laatste platen?
Ja. Toen we terug naar onze albums luisterden, voelden we dat het de oudere stijl was die we het leukst vonden en die we wilden ontwikkelen. Dat gezegd zijnde, ik hou ook van de andere albums, met bijvoorbeeld “The sun” van de laatste plaat als één van mijn absolute favorieten. Maar deze keer wilden we naar de vroege albums teruggrijpen en daar iets nieuws mee doen.

In “Infernal“, het meest catchy nummer op “Hinsides Vrede“, hoor ik duidelijke verwijzingen naar Dimmu Borgir’s “King of the carnival creation“. Was dit toeval of een bewuste keuze?
Ik had dat nummer nog niet eerder gehoord, maar ik heb er nu naar geluisterd. En ja, ik hoor wat je zegt. Ik denk dat Kimera daar misschien door beïnvloed is, maar ik betwijfel of het bewust was.

Hinsides vrede‘ vertaalt zich al ‘buitenaardse woede’ of ‘toorn van de wereld daarbuiten’ en vertegenwoordigt zowel de ondergang van prehistorische culturen als onze naderende ondergang terwijl de wereld uit zijn voegen barst. Het is een woedende aanval op de beschaafde wereld en een afdaling naar de lagere regionen van de wereld daarbuiten. Kun je wat meer vertellen over dit thema? Waar heb je inspiratie opgedaan voor deze thema’s?
Kijk om je heen. Het is niet alsof ik in een bibliotheek door stoffige planken loop. De hele wereld komt op ons neer en toch geven de meeste mensen om weinig meer dan de rente op hun hypotheek, hun studie of hun carrière. Deze wereld wordt bestuurd door een ijskoude machine die ons allemaal opoffert. Onze muziek heeft tot doel het vuur in het hart van de mensen te doen opwakkeren en hun bloed heet te laten koken. Ik hou van de bergen, de eindeloze bossen of de eeuwige oceanen – dit is wat me inspireert en wat me met woede vervult als ik de vernietiging ervan zie.

In 2018 bracht je een leuk live-album uit genaamd “Live at Kraken“, maar het bevat helaas slechts vier nummers. Waarom heb je er niet voor gekozen om een ​​volledige show uit te brengen, misschien ook op dvd?
Ik was niet zo betrokken bij die release, maar ik denk dat er een aantal technische problemen waren met het geluid op de andere tracks. Er werd ook wat gefilmd, maar ik denk niet dat we de beelden ooit hebben gekregen. In ieder geval zou ik dat vandaag niet willen uitbrengen, aangezien we nu veel beter klinken. Maar ik zou graag wel ooit een dvd uitbrengen.

Nadat jullie platen hebben uitgebracht via No Fashion en Black Lodge Records, werken jullie nu samen met Season Of Mist. Was er ook belangstelling van andere labels voor het herrezen Mörk Gryning? Waarom lijkt dit Franse label perfect te passen?
Eigenlijk hebben we alleen met SOM gepraat. We hebben ze gemaild en kregen onmiddellijk antwoord. Een paar weken later speelden we in Nederland en ontmoetten ze daar, dus het verliep allemaal heel snel en soepel. We dachten dat SOM een geweldig label voor ons zou zijn en ze hebben bewezen uiterst professioneel te zijn. We kunnen niet gelukkiger zijn met het werk dat ze tot nu toe hebben gedaan.

Ik zag dat ze ook jullie back catalogue opnieuw zullen uitbrengen, waarvan sommige platen een allereerste vinylrelease zullen krijgen. Opgewonden of ben je geen platenverzamelaar?
Ja, dit is geweldig. Dus JA, ik ben hier super enthousiast over. Nooit gedacht dat die albums ooit op vinyl zouden verschijnen!

Door de jaren heen heb je verschillende visuele voorstellingen in de band gebruikt, gaande van traditionele corpsepaint tot het dragen van maskers of monniksgewaden en op de nieuwste promofoto’s kozen jullie voor een soort oorlogszuchtige tribal paint. Hoe belangrijk is deze visuele kant van de band voor jou?
Het is best belangrijk. De laatste jaren voor onze break gebruikten we geen paint, maar ik denk dat het veel beter is als we dat wel doen, het brengt je in een bepaalde mindset. Het maakt je gefocust en het valt niet te ontkennen dat het visuele aspect belangrijk is voor een band als wij. Ik zou er graag veel meer aan willen werken, maar het is natuurlijk een geldkwestie en op dit moment kunnen we natuurlijk niet veel plannen voor live shows.

Net als veel andere leden van de tweede golf blackmetalbands, was je erg jong (ongeveer 13 jaar oud denk ik) toen je Mörk Gryning begon. Herinner je je een moment, een nummer, een album of een show, dat echt veranderde wat je dacht over muziek of ervoor zorgde dat je zelf muziek wilde gaan maken?
Ik begon al heel vroeg naar shows te gaan. Ik zag Judas Priest toen ik 11 was en Sepultura iets later. Toen waren er veel deathmetalshows in de omgeving waar ik woonde en al deze concerten inspireerden me. Ik denk dat Slayer in 1994 een van de beste shows was die ik ooit heb gezien.

Is er iets dat je op dertienjarige leeftijd als een zwakte beschouwde, zeg maar de manier waarop je gitaar speelde of de manier waarop je nummers schreef of zong, maar dat je nu als een kracht ziet?
Niet de manier waarop ik speelde, maar de manier waarop ik muziek schreef. Omdat het toen allemaal zo vers was en je nergens te veel over nadacht, kwam alles recht uit het hart. Naarmate we ouder werden, waren er zoveel verschillende inspiratiebronnen en dit kon het soms een beetje chaotisch maken, gewoon te veel aan de hand. Deze keer wilden we terug naar de oorspronkelijke frisheid en ervoor zorgen dat de muziek uit het hart in plaats van de geest kwam.

Een van de voordelen van zo jong muziek maken is dat je gewoon niet beter weet. Je bent gewoon wat aan het uitproberen en als je met iets magisch eindigt, is het natuurlijk geweldig. Kun je nadelen bedenken? Manieren waarop je toen beperkt was en nu minder?
Ik denk dat ik dit hierboven min of meer heb beantwoord. Maar we waren toen natuurlijk veel beperkter. Vandaag beheersen we onze instrumenten natuurlijk veel beter.

Mörk Gryning was een van de eerste blackmetalbands die in zijn moedertaal zong. Waarom heb je deze benadering nadien grotendeels laten varen. Op “Hinsides vrede” werd enkel opener “Fältherren” van een Zweedse tekst voorzien?
We lieten deze aanpak niet helemaal los, we hadden ook een paar Zweedse songs op onze latere albums. Maar de meeste waren inderdaad in het Engels. We zijn nooit specifiek van plan om in het Zweeds of Engels te schrijven, datt komt gewoon vanzelf. We kunnen het Zweeds in de toekomst misschien wel meer gebruiken, daar mensen het erg leuk vinden.

Ik keek er echt naar uit om jullie te zien optreden op Unholy Congregation fest in België, dat wegens overduidelijke redenen geannuleerd is. Mogen we jullie in 2021 in Oudenaarde verwachten?
Ja, ik weet het, dat is stom. We zullen komen zo lang dat mogelijk is. We hebben wel optredens gepland voor 2021 en we plannen nog steeds meer, maar het is beter om geen details te verstrekken, want niemand van ons weet hoe 2021 eruit gaat zien.

Ook voor het eerste deel van 2021 lijkt het toeren of spelen van optredens onzeker. Betekent dit dat je je liever gaat focussen op (hopelijk) meer muziek schrijven voor een vervolg?
We zullen zien. Als er helemaal geen optredens plaatsvinden, zullen we misschien beginnen met het schrijven van nieuw materiaal. Maar het zal een beetje vreemd aanvoelen om dat te doen voordat we voor dit album hebben getourd. Zoals je hier misschien wel uit kunt afleiden: we willen echt naar buiten komen om te spelen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s