Cirith Gorgor – Klaar voor de strijd

Het Nederlandse Cirith Gorgor is één van de langst meedraaiende black metalbands bij onze noorderburen. Het is dan ook ronduit beschamend dat de heren – met ruim 25 jaar op de teller – nog niet uitgebreid aan het woord zijn gekomen op Addergebroed. Met het nagelnieuwe “Sovereign” – de positief verrassende en alweer zevende langspeler – onder de arm, bood de opportuniteit zich aan om daar verandering in te brengen. Gitarist Marchosias en zanger Satanael komen aan het woord. (JOKKE)

Alvast gefeliciteerd met jullie nieuwe album “Sovereign”! Aanvankelijk was ik op basis van de voor mij persoonlijk tegenvallende teasers niet echt van plan om de volledige plaat te checken, maar achteraf gezien ben ik blij dat ik ze toch een kans heb gegeven. Is dat de reden dat jullie ook meestappen in het volledig online zetten van jullie muziek zodat mensen op voorhand kunnen luisteren alvorens de plaat (hopelijk) aan te schaffen?
Marchosias: Bedankt! Ik ben zelf van de oude stempel, dus toen ik de plaat in z’n geheel online zag verschijnen (ver voor de eigenlijke release datum) schrok ik eerlijk gezegd nogal. Toen ik echter zag dat ons label Hammerheart daar achter zat (via Black Metal Promotion) en we op die manier duizenden mensen in zeer korte tijd bereikten, waren m’n bezwaren snel verdwenen. Als het voor ons label op deze manier nog steeds rendabel is en wij onze zwarte kunst effectief kunnen verspreiden, heb ik er geen problemen mee.

Sovereign” is ondertussen jullie zevende langspeler. Blijft de inspiratie nog steeds zo gemakkelijk komen als in de begindagen of wordt het steeds moeilijker om nieuwe invalshoeken te zoeken?
Marchosias: De muzikale inspiratie is eindeloos, ik hoef m’n instrument maar op te pakken en ik schud de riffs eruit. Bovendien ontstaat veel muziek in m’n hoofd gedurende de dag. Het is vooral de beschikbare tijd om alle ideeën in nummers om te zetten die met de jaren steeds krapper is geworden. Vroeger leefden we voor de band, tegenwoordig hebben we wel eens moeite om allemaal tegelijk op de repetitie aanwezig te zijn. Tekstueel is het soms wel een uitdaging aangezien de meeste interessante onderwerpen inmiddels wel uitgemolken zijn

In de begindagen leken jullie teksten eerder geïnspireerd te zijn op mythische-taferelen, terwijl een plaat als “Der Untergang… / Победа!!!” een historisch thema heeft. Hoe zit het met de tekstuele omkadering van “Sovereign”?
Satanael: De tekstuele omkadering van “Sovereign” ligt in het verlengde van “Visions of exalted lucifer”. De nadruk ligt echter meer op de afkeer van de mensheid en fantasieën over hoe men zich zou kunnen ontdoen van deze mensheid. In tegenstelling tot de vorige plaat is er minder sprake van een omvattend concept.

Na “Firestorm apocalypse – Tomorrow shall know the blackest dawn” verloor ik Cirith Gorgor wat uit het oog. Toen ik met voorganger “Visions of exalted Lucifer” terug inpikte, was ik verbaasd over de variatie qua tempo’s die ondertussen in jullie sound geslopen was, aangezien ik jullie toch in de eerste plaats als een rammen en blazen-band zag. Is die aandacht voor meer dynamiek bewust of onbewust in jullie schrijfproces geslopen?
Satanael: We hebben dit fenomeen heel bewust in onze muziek ingevoerd. In het hart van de zaak zijn wij nog steeds een band die van rammen en blazen houdt. Door de jaren heen zijn we echter bewust geworden van het feit dat meer dynamiek zorgt voor een effectievere aflevering van de snelle stukken. 

Van de oorspronkelijke line-up is ondertussen enkel drummer Levithmong nog van de partij. Toch lijken jullie nog wel een goede band te hebben met enkele voormalige bandleden aangezien jullie na het tweede vertrek van Nimroth opnieuw beroep konden doen op Satanael en momenteel valt oudgediende bassist Lord Mystic in voor Waldtyr die herstellende is van een operatie. Hebben jullie nog een goed contact met de oude bandleden?
Marchosias: Lord Mystic zie ik nog regelmatig dus hij was mijn eerste keuze als sessie-bassist. Het was een verrassing dat hij ons voorstel meteen aannam aangezien hij zich de laatste jaren enigszins heeft afgewend van black metal (hij speelt momenteel bas in de trash metal band Mass Deception). Met de rest van de oud-leden hebben we een prima band. We zien elkaar voornamelijk op concerten en tot voor kort gingen we nog af en toe met z’n allen de kroeg in. Dat eindigde meestal in totale chaos.

Op de hoes van “Sovereign” prijkt een nieuw logo en embleem. Wat was er fout met jullie oude logo?
Satanael: We hebben er niet voor gekozen om een nieuw logo te laten ontwerpen omdat er met het oude logo iets mis was. Het voelde voor ons gewoon goed om het logo eens een upgrade te geven, meer dan twintig jaar na het oorspronkelijke ontwerp. Ik ben zeer tevreden over het resultaat dat ontworpen werd door Valnoir van Metastazis.

Op de titeltrack van “Sovereign” hebben jullie Noctiz van Paragon Impure en Lugubrum weten strikken voor gastzang. Hoe is die samenwerking tot stand gekomen?
Marchosias: Ik heb Noctiz in 2001 in Antwerpen ontmoet, toen hij nog in Gotmoor speelde. Levithmong en ik zijn altijd onder de indruk geweest van zijn werk in bands als Gotmoor, Verloren en Worthless (het latere Paragon Impure). Zijn persoonlijkheid tijdens live-optredens was overtuigend en zijn strot was dermate bruut dat die indruk ons altijd is bijgebleven. Toen we eenmaal besloten hadden dat we een gastzanger wilden vragen op de titelsong van het nieuwe album was de keuze snel gemaakt en het contact snel gelegd. Noctiz was zelf ook enthousiast en heeft ondanks een zware verkoudheid een enorm intense en brute prestatie geleverd.

Satanael, vooral jij verdient een pluim in je reet voor de gevarieerde zangprestaties die je neerzet. Welke frontmannen beschouw je als een inspiratiebron?
Satanael: Allereerst bedankt! Er zijn sowieso drie frontmannen die zich meteen aandienen nu ik er zo over nadenk en dat zijn Jon Nödtveidt, Ghaal en Attila Csihar. Daarnaast ben ik ook wel gecharmeerd door de stemmen van o.a. Mortuus, Pest en Mikael Åkerfeldt.

Op welke nummers van de nieuwe plaat zijn jullie het meest trots? Bestaat er zoiets als het ultiem Cirith Gorgor-nummer dat op elke setlist prijkt?
Satanael: Ik vermoed zo dat ieder van ons zijn eigen favorieten heeft. Voor mij steken “Deathcult“, “Legio luporum” en “Manifestation of evil” net iets boven de rest uit. Ik ben ook zeer trots op het geheel. Of er een ultiem Cirith Gorgor nummer bestaat dat op de setlist prijkt, weet ik zo net niet. Wel ben ik erg tevreden dat de drie eerder genoemde nummers wel live gespeeld worden.
Marchosias: Ik ben over alle nummers te spreken, maar “Deathcult” is voor mij het ultieme nummer van de nieuwe plaat. Het is bij uitstek de song waarin ik mezelf helemaal kan verliezen. Dat is tevens de reden waarom ik dit nummer heb uitgekozen voor de enige gitaarsolo van het album. Tot nu toe verdwijnen de oudere songs steeds van de setlist bij het verschijnen van nieuw materiaal. Een nummer wat de tand des tijds wat dat betreft heeft doorstaan is “Total annihilation“. Ook “Der Untergang III” vind ik een kanshebber om nog lange tijd de setlist te sieren. Dat laatste nummer wordt overigens binnenkort in een nieuwe versie uitgebracht op een 4-way split-LP door Zwaertgevegt.

Na enkele mindere jaren voor Hammerheart Records lijken ze nu weer helemaal terug van weggeweest. Ook jullie gingen in 2016 met hen in zee. Hoe verloopt de samenwerking vergeleken met jullie oude labels Osmose Productions, Untergang Records en Ketzer Records?
Marchosias: De samenwerking met Hammerheart Records verloopt wat ons betreft erg goed. Het team bestaat uit professionals die stuk voor stuk hun vak verstaan en we hebben eindelijk het idee dat we als muzikanten serieus worden genomen. De communicatie verloopt prima, dit in tegenstelling tot de samenwerking met Osmose en Ketzer Records waar gebrek aan contact en overleg een grote rol speelde (dit werd bovendien nog versterkt door de taalbarrière). Ik heb slechts complimenten voor het arbeidsproces binnen Hammerheart en de producten die ze afleveren op basis van de door ons aangeleverde masters en artwork.

Jullie hebben al heel wat jaren op de teller staan. Wat zijn de hoogte- en laagtepunten uit jullie 25-jarig bestaan?
Marchosias: We draaien inderdaad al aardig wat jaren mee, toch is de motivatie om te blijven knallen nog steeds aanwezig. Hoogtepunten zijn er echt te veel om op te noemen! In principe is elke nieuwe release een absoluut hoogtepunt, de bekroning van jarenlange harde arbeid. De vele buitenlandse optredens heb ik altijd gekoesterd, en dan met name alle avonturen die we daarbij hebben meegemaakt. Een terugkerend dieptepunt is toch wel de voortdurende bezettingswisselingen die we door de jaren heen hebben meegemaakt. Het meest extreme voorbeeld daarvan is het gelijktijdige vertrek van beide oudgedienden Lord Mystic en Nimroth eind 2012 dat insloeg als een bom. Het inwerken van nieuwe mensen heeft ons altijd veel tijd gekost en daarom ben ik blij dat we de laatste jaren een stabiele line-up hebben gehad. Maar ook momenteel broeit er weer het één en ander binnen de gelederen en zullen we moeten afwachten wat de toekomst ons brengt.

Jullie begonnen de band als tieners of vroege twintigers. Hoe hebben jullie de black metal-scene sindsdien zien evolueren en beschouw je die evolutie als positief of negatief?
Marchosias: Als je zolang meedraait in een bepaald genre is het inderdaad mogelijk om lange termijn veranderingen te observeren. Zo valt het op dat ook black metal, een allesverwoestend genre waarvan de protagonisten er prat op gaan geen trends te volgen, zowel spiritueel als muzikaal zwaar aan trends onderhevig is. Momenteel is het bijvoorbeeld nog steeds helemaal hip om te laten zien hoe enorm serieus je spiritualiteit is, waarbij het aantal kaarsen, de hoeveelheid wierook en occulte symbolen op het podium direct daarmee evenredig zijn. Door de jaren heen is het aantal sub-stromingen explosief gestegen en veel daarvan hebben weinig van doen met de traditionele black metal van begin jaren 90. Ik beschouw deze evolutie echter niet als positief of negatief en spreek ook geen waardeoordeel uit over de verschillende sub-stromingen. Ik vind het alleen bijster interessant om die evolutie van dichtbij mee te maken. Het is altijd weer een verrassing in welke vorm de rebellie tegen dogma, religie en maatschappij (die black metal plichtmatig inhoudt) nu weer verschijnt.

Hoewel ik zelf al heel wat jaren in de black metal-scene meedraai, kan ik me enkel een show van jullie in de Gentse Frontline voor de geest halen. Ga ik met de nieuwe plaat de kans krijgen om jullie in België nog eens aan het werk te zien?
Satanael: Dat zou geweldig zijn! Voorlopig staan er nog geen Belgische shows gepland, maar wat niet is, kan nog komen. Wij zijn in ieder geval volledig opgeladen en klaar voor de strijd. Mensen kunnen ons direct contacteren via de bekende kanalen.

One comment

  1. Pingback: addergebroed

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s