Alkerdeel – Wij zijn geen sludgeband (deel 3)

Op 5 februari verschijnt “Slonk”, de vierde langspeler van Alkerdeel, wat zoals steeds iets om naar uit te kijken is. Niet alleen muzikaal weten we de band uit het Meetjesland enorm te waarderen, we zijn bij Addergebroed ook fan van hun tongue in cheek-insteek en de grafische aanpak. Het plan was een face-to-face interview te doen met zanger/grafisch vormgever/tekstschrijver Pede en dit – gehesen in een veel te strakke speedo – in de openluchtjacuzzi die in gitarist Pui’s hof staat. Eén of ander virus gooide echter roet in het eten dus deden we onze babbel (die in november 2020 plaats vond) virtueel met een lekker biertje in de hand. Zodra Pede op gang getrokken wordt, staat zijn babbel amper stil wat resulteerde in een gesprek van meer dan twee uur. Het werd niet alleen het langste interview voor deze site tot op heden – dat we om die reden in drie delen opsplitsen – maar ook één van de grappigste en vree wijze parlés uit onze geschiedenis. In deel één hadden we het o.a. over dialect, oude tapekes, en improvisatie. Deel twee handelde over humor in black metal en in dit derde deel eindigen we met een inkijk in het grafische gebeuren dat deel uitmaakt van het Alkerdeel universum. Oh ja, en over stinkkaas! (JOKKE)

Verklarende woordenlijst:
azo = zo
babbel = mond
beestjen = insect
beu = vervelend, irritant
botten = laarzen
den boel = alles
duust = duizend
eulder = hun
eulder kapkes = hun monnikspijen
gepeist – nagedacht
giftigen boel = giftig product
hij wist het sebiet = hij herkende het meteen
ik vind dat super mottig = ik moet daar niets van hebben
kieken = kip
meirelaar = merel
nen toek op uw muil = een vuistslag in uw gezicht
peinzen = nadenken
pimpampoentje = lieveheersbeestje
scheef op mijne velo = dronken op mijn fiets
tapekes = cassettebandjes
voor dood = tot het uiterste
vree = erg
wijs = tof

De vier elementen water, vuur, lucht en aarde lijken ook als rode draad doorheen de plaat te lopen?
Die tattoe komt van het boek “Het Bernini mysterie” van Dan Brown, waar ik terecht word over uitgelachen.

Je moet je nergens voor schamen hé Jeroen!
Haha! Voila. Ik las het boek in het laatste jaar van mijn opleiding aan Sint-Lucas en mijn thesis handelde over symmetrie in blackmetallogo’s. En deze tattoo was ook één van de betere voorbeelden van symmetrie. Tegelijkertijd was dat ook de periode waarin ik een eigen beeld van de wereld begon te vormen. Mensen hebben heel lang naar een manier gezocht om de wereld en de dingen uit te leggen en ze hebben dat een hele tijd, en nu soms nog, aan de hand van God gedaan, maar op een bepaald moment wou men dat ook wetenschappelijk proberen te verklaren. Zeker tijdens de opkomst van de alchemie waren die vier elementen daar een essentieel onderdeel van. Toen ik dat logo tegenkwam in dat boek, vond ik dat wel wijs, want ik wou ook alles rondom mij realistisch proberen te verklaren in plaats van daar zo maar een uitleg aan te geven of verklaringen blindelings aan te nemen.

En sindsdien zijn de vier elementen een soort wederkerend thema in mijn leven geweest. Leuke anekdote: Als je bijvoorbeeld kijkt naar de ontwerpen die ik maakte voor de posters van Cactus Festival, zal je zien dat de eerste uit 2005 een vis bevat. Het jaar nadien kwam de vis aan land en werd hij een salamander. In de derde werd de salamander een draak die in de lucht zweeft en de vierde was een vuurbal in de ruimte. Eigenlijk weten ze dat op mijn werk zelfs niet, haha. Ondertussen is mijn denken veel verder geëvolueerd, maar ik blijf dat nog steeds meedragen.

Op de nieuwe plaat zit voor het eerst ook een uitgebreid boekje met naast de songteksten, telkens ook een bijhorende foto, een afgebeeld dier en een symbool. Wat kan je hierover kwijt?
Het artwork voor “Slonk” is onder serieuze tijdsdruk en tijdsgebrek tot stand moeten komen, daar waar ik bij “Lede” veel meer tijd had. Die hoes is tot stand gekomen als een Japanse houtsnede van een vierkante meter waar ik een jaar aan ben bezig geweest. Ik moest deze keer dus naar een andere manier zoeken om tot een grafisch geheel te komen dat toch wel wat inhoud had. Het oorspronkelijke ontwerp voor “Lede” was gebaseerd op de symbolen die je nu in het artwork van “Slonk” ziet. Deze stammen uit mijn grafieklessen waar ik allerhande technieken aanleerde en merkte dat je heel snel ontwerpen moest kunnen maken om de lessen en workshop te volgen, terwijl mijn aanvankelijke insteek voor het volgen van die lessen was om zeefdruk aan te leren om zelf merch te kunnen drukken voor Alkerdeel. Maar al snel toonde ik ook interesse in etsen, diepdruk, houtsnedes, e.d. Er was een bepaalde techniek, fotopolymeer, die je op eenvoudige wijze beelden laat omzetten, via een lichtgevoelige laag, die als diepdruk kunnen afgedrukt worden. Mijn tekeningen voor Alkerdeel waren hier echter niet geschikt voor, dus zocht ik ontwerpen die ik snel kon maken en gebruiken in de lessen. En zo kwam ik weer bij de vier elementen terecht.

Ik wist door het onderzoek van mijn thesis dat ook de Enochian Key (Henochiaans, oftewel ‘de taal der engelen’, is gebaseerd op een alfabet dat door engelen op het einde van de 16de eeuw aan Dr. John Dee en aan Edward Kelley werd doorgegeven; ADDERGEBROED) hier gebruik van maakt. Voor elke letter uit dat alfabet, dat je wat met Hebreeuws kunt vergelijken, is er een chemisch symbool, een aards element, een numerieke waarde, enz. Ik heb dat alfabet geabstraheerd in de cirkel die je in het artwork ziet, elke letter er abstract opgezet en afhankelijk van de waarde van elk element, kon ik op die manier tekeningen beginnen maken. Bijvoorbeeld als een letter waarde ‘7’ had en kleur ‘rood’, dan gaf ik die letter dikte ‘7’ en zette ik ze in het rood. Ik begon dus tekeningen te maken op basis van de code ik had gemaakt en niet omdat ik ze emotioneel mooi vond. Bij polymeren bepaalt de duur van het belichten de kleurintensiteit. Een waarde 33 ging ik dan bv. 33 seconden belichten. Dat gaf me de mogelijkheid ermee te spelen. Ik nam dan woorden die mij interesseerden zoals aarde, water, lucht en vuur. Ik wou dit voor “Lede” gebruiken maar we zaten toen niet in die mindset en dat paste ook niet, en dus is het stripverhaal e.d. er voor die plaat gekomen.
Ik moet ook mijn zus Mitze Pede bij het verhaal betrekken. Zij woont in de landelijke buurt van het Meetjesland, waar wij repeteren, en trekt veel foto’s. Zelf ben ik ook naar een landelijke omgeving in de buurt van de Franse grens verhuisd, en al die beesten die hier rondlopen fascineren mij: fazanten, hazen, de kikkers in de beken, de bombardeerkever, … Alles begon op die manier dus samen te komen. Ook de foto’s van mijn zus zijn met de nummers gelinkt, niet altijd letterlijk, maar bijvoorbeeld het beeld van die stal die scheef staat, hoort bij het nummer “Trok” wat dialect is voor ‘wind’ en is tegelijkertijd een knipoog naar de eerste plaat van Borknagar. De teksten zijn er ook allemaal mee gelinkt, maar ook zelden letterlijk. “Trok” kan immers ook nen toek op uw muil betekenen. Soms is enkel het eerste woord van een tekst letterlijk met de titel verbonden, soms beschrijf ik inderdaad iets, maar soms begon ik ook met een woord en keek ik waar ik uitkwam.  

Zo is de tekst van “Zop” bijvoorbeeld een momentopname. Veel mensen denken dat die over de haas gaat die bij het tweede nummer afgebeeld staat, en het gaat inderdaad over de haas maar dan wel in het derde nummer. We spelen graag met mensen eulder voeten. Mijn opa slachtte vroeger zelf zijn konijnen en ze hingen daar dan soms als ik er was. De tekst gaat dan echt over de baan van het bloed die van boven komt, via het oog gaat, wat verzadigt en dan op de grond valt. De afstand van zijn snuit tot aan de grond is zelfs een vrij groot stuk tekst. En wat er dan met die grond en die druppel gebeurt is “Zop”. Zand en bloed worden ‘zop’. En dan staat er een afbeelding van een pad bij, omdat die zich daar wat in beweegt. Het is allemaal vrij fragmentarisch, een beetje zoals wanneer je droomt.

Als ik door de reviewsectie van metalmagazines blader, sta ik steeds versteld van het grote aantal gatlelijke covers dat de omloop doet. Meestal bevallen de blackmetalhoezen me dan nog het meest. Alkerdeel is een band voor wie het visuele erg belangrijk is. Jullie covers zijn vrij simpel (dikwijls met de afbeelding van een dier zoals een konijn, kikker, vos, insect) maar heel effectief en vallen goed op tussen de overload aan mega drukke hoezen. Welke artiesten hebben je als grafisch vormgever sterk beïnvloed?
Inspiratie komt niet alleen van kunstenaars, maar ook van stromingen of grafische technieken en kan soms verschillen van plaat tot plaat.

We werken inderdaad vaak met lege hoezen en éénkleurige vlakken zoals bv. bij “Lede”, met de oranje hoes en blauwe tekening. We weten dat die oranje kleur opvalt, maar hebben dat niet voor die reden gekozen. Dat komt eigenlijk van het Suske & Wiske album “De amoureuze amazone” waar ze in de ruimte zaten en ik vond dat als kind al fascinerend dat dat zo’n knal oranje achtergrond had. Ik wou daar dus iets mee doen en combineren met dat blauw omdat dat zo van die vrij voze KSA-kleuren zijn, haha. Een collega zei ooit “blauw en oranje mag je niet combineren want dat is te veel KSA”; bij Alkerdeel mag ik dat dan wel doen, haha. Maar dat werkt wel. Het steekt af maar ze valt wel op. Als vormgever weet ik opportunistisch gezien wel wat er gaat werken en wat niet.
Op posters of shirts werken we vaak met geïsoleerde beelden omdat dat de rest wegduwt. Van die super gedetailleerde, kleurrijke hoezen worden in een platenbak al snel grijze massa. Maar de invloed van hoezen als die van “Transilvanian hunger“ en consoorten is er natuurlijk ook. Zo bevatten onze covers, behalve degene die Tom Vanuytrecht gemaakt heeft voor onze split met Nihill, geen grijstinten, het zijn bijna altijd volle tonen. Dat komt ook een beetje uit de  DIY-aanpak van de punkscene, het zeefdrukken, de tijd met mijn label waarin ik met stempels werkte, enz. 
Inspirerend is bv. het werk van Shepard Fairey die uit de graffitti- en straatkunstscene komt, zijn OBEY label heeft en een iconisch beeld van Obama heeft gemaakt waarin hij met massa’s stencils werkte. Waar anderen met of zonder sjablonen gingen spuiten, ging hij stencils plakken. Hij is zo’n beetje de iconische stencelaar. Het is niet perse zijn stijl die mij beïnvloed heeft, maar wel zijn idee dat je zelf je eigen ding moet doen en dat je alles zelf kunt maken.

Een andere specifieke en enorme invloed op mijn werk (bv. de hoes van “Morinde”) en verbeelding is Anton Piek van de Efteling. We gingen daar vroeger veel naar toe, niet specifiek voor de racebanen maar voor het sprookjesbos. Mijn grootste kinderangst die alomtegenwoordig was, was die lopende wolf met de zeven geitjes. Ik ben nog altijd gefascineerd door lopende wolven. Later heb ik me dan verder verdiept in het werk van Anton Piek, maar bv. ook de Engelse Romantische tekenaar Arthur Rackham die van die bomen tekende die begonnen te leven of John Bauer, de ontwerper van enkele Mortiis hoezen. En doordat mijn pa als filmrecensent veel bezig was met film ook vree veel van die Oost-Europese kleipoppenanimaties en stop motions die je ziet terugkomen in de videoclip van “Regardez ses yeux. De comic van “Lede”, waarbij een afbeelding van een boom over verschillende kadertjes getrokken is, is dan weer geïnspireerd op het werk van Chris Ware, een graphic novel artiest. Maar ook veel rare dingen van vroeger die ik begin op te zoeken, zoals prenten uit oude encyclopedieën enzo. Ik heb hier thuis massa’s van dat stinkend papier liggen. Ook de oude tekenfilm van “Jan zonder vrees” heeft me sterk beïnvloed.

In februari staat jullie releaseshow met Ved Buens Ende en Lubbert Das in Het Bos op de planning. Koesteren jullie nog enige hoop dat deze kan doorgaan?
Neen. Deze is verplaatst naar 2022. We hadden de show al vrij ver vooruit geschoven, maar uiteindelijk mocht het niet baten. We denken in een B-scenario wel iets te doen voor een beperkt publiek om toch iets van een release te doen.

Is een live stream iets dat bij het Alkerdeel DNA zou kunnen passen?
We hebben onlangs een aanbod voor een live stream gehad, maar moeten dat eens bekijken. Dat is zo statisch. Kijk bv. naar die show van Lubbert Das, vree tof dat die gasten dat hebben kunnen doen en ik heb die stream uitgekeken, maar dat is zo statisch en past niet echt bij de vulkaanuitbarsting die die band live normaal gezien is. Dus ik sta voor zo’n dingen ook niet echt te springen.
We hebben ook een aanbod gehad voor een show in Utrecht voor een zitten publiek. We hebben daar op toegezegd, maar persoonlijk zag ik dat echt niet zitten. Ik ben blij dat dat uiteindelijk niet doorging, hoewel dat natuurlijk niet leuk is voor de organisatie. Nu, als die show was doorgegaan gegaan, had ik dat wel met volle overgave gedaan maar eerlijk gezegd vind ik dat niet passen bij ons genre.

Veel bands brengen tegenwoordig een eigen bier uit. Jullie lijken me ook wel liefhebbers van het betere bier. Hebben jullie nog nooit met dit idee gespeeld?
Ja, maar veel bands doen het al dus de kans is eerder klein dat wij het ook gaan doen. En als we het doen zal het iets als Kruger bier zijn haha. Misschien dat wij dan eerder een stinkkaas zouden uitbrengen, dat lijkt mij wel wijs haha. Bij de “Morinde” box wilden we kippenpoten steken, maar dat mocht niet omdat dat niet door de douane zou geraken. We hebben er dan maar een paar stukken menselijk zeep bijgedaan die van liposuctievet gemaakt waren. (Een paar weken na ons gesprek werd de “Alkerdees” wereldkundig gemaakt; ADDERGEBROED).

Wat is de grootste misvatting over Alkerdeel?           
Soms kregen we vroeger wel eens te horen dat mensen die ons niet kenden, dachten dat wij allemaal van die dikke mannen met baarden enzo waren, haha.
Daarnaast is de grootste misvatting waarschijnlijk dat we een sludgeband zijn. Overal lezen we dat, ook bij “Lede”. Telkens hebben wij zoiets van “waar horen jullie dat?”. Ik kan mij daar zelfs soms in opwinden. Wat is sludge? In ‘t begin gebruikten we die term en op de demo’s hadden we wel sludge-invloeden, maar daarna? Aanvankelijk stond sludge voor mij voor Iron Monkey of Meth Drinker en ik snap wel dat ze die term ook gebruiken voor Amenra en Neurosis, maar niet voor alle afgeleiden daarvan.

Mogen we besluiten dat er nu meer blackmetalinvloeden in jullie sound zitten dan vroeger?
Goh, black metal zat er ook al van in’t begin in hé, maar mensen vertrekken bij black metal steeds vanuit de Noorse of Scandinavische variant. En wat dan met Beherit, oude Samael, oude Rotting Christ, Mortuary Drape, oude Moonspell, …? Dat is allemaal evenwaardige black metal. Vanaf “Lede” zijn we sneller beginnen spelen, maar ons ouder werk bevat ook heel wat blackmetalinvloeden, zij het de tragere variant. “Morinde” is evenveel black metal dan de latere platen, maar ‘t was trager. Ik ga dus niet akkoord met die stelling! We spelen nu gewoon sneller en we hebben meer invloeden uit Noorse black metal. De werktitel van het vierde nummer op “Slonk” was zelfs het “Ancient nummer” omdat er daar zo wat melodieuze riffs inzitten. De sludgy/noise dinge zijn we stilaan meer beginnen vervangen door bv. deathmetaldingen. In “Lede” zitten wat meer My Dying Bride demo invloeden (Pui noemt dat eerder Immolation invloeden), war metal elementen, enz. Op “Slonk” zitten er wat Sarcofago achtige dingen in. Ik kan hier serieus van op mijn paard kruipen, haha!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s